a programozás jövője

2018.10.31. 18:25

Arcfelismerő rendszerrel kutathatnak galaxisok után

Távoli galaxisok felkutatására fejlesztettek ki mesterséges intelligenciát ausztrál tudósok: a Facebook közösségi oldalon használt arcfelismerő programot fejlesztették tovább arra, hogy a távoli űrben felismerjen galaxisokat, így segítve az univerzum felkutatását.

This is a conceptual illustration representing space and astronomy in general. It shows the various objects that can be found in the Universe: planets, moons, stars, nebulae and galaxies. The centrepiece is a planetary nebula, the cast-off remains of a dying star. A woman in silhouette is seen looking up into space.

Fotó: Science Photo Library

A program átkutatja a rádióteleszkópok által készített képeket és felfedezi az olyan galaxisokat, amelyek a középpontjukban lévő szupernagytömegű fekete lyukból érkező nagyon erős dzseteket, vagyis anyagsugarakat bocsátanak ki – közölte a Nyugat-Ausztráliai Egyetem.

A dzsetek az idő előrehaladtával hosszan kinyúlnak galaxisukból, ami a hagyományos számítógépek számára megnehezíti annak megállapítását, hol található a galaxis – mondta el Ivy Wong csillagász.

A programot a Microsoft és a Facebook tárgyfelismerő szoftvere egy nyílt forráskódú verziójából fejlesztették ki, hogy emberek helyett galaxisokat ismerjen fel – fejtette ki Chen Wu adatszakértő.

„A programozók új generációja ideje 99 százalékát azzal tölti, hogy összeállítja a legjobb minőségű adatkészleteket, majd mesterségesintelligencia-algoritmusokat képez ki a maradék optimalizálására. Ez a programozás jövője” – tette hozzá.

A hagyományos számítógépes algoritmusok képesek azonosítani a források 90 százalékát, „tehát még mindig marad tíz százalék, vagyis hétmillió bonyolult galaxis, amelyeket szerkezetük komplexitása miatt emberi szemnek kell felismernie” – mondta Wong.

Borítókép: AFP / MGA / Science Photo Library / Mark Garlick