Újabb sarc az autósoknak!

Székesfehérvár - Jelenleg kétféle mélységű, ám ugyanolyan költségű eredetvizsga létezik. Elszenvedői azok, akik 2006 előtt vettek új autót, s azóta is tulajdonukban van.

Miskei Anita

Január elsejétől megannyi változással együtt egy újabb szabályozás változásait tapasztalhatják meg azok az autósok, aki műszaki vizsgára, környezetvédelmi vizsgálatra vagy éppen eredetvizsgára készülnek gépjárművükkel. Ez az úgynevezett "egyablakos" rendszer. A szabályváltozások értelmében  az év első napjától a műszaki- és a környezetvédelmi vizsgálat egy helyen, egy időben zajlik, s akár az eredetiségvizsgálatot is elvégeztetheti az autós a műszaki állomáson. E történetben azonban van egy csúnya csavar. Alaphelyzetben az autó eladásához volt szükség  korábban egy, az adatok valódiságát megállapító vizsgálatra, melyet 1998-ban vezettek be annak érdekében, hogy visszaszorítsák az autólopásokat. A statisztika  a vizsgálatok eredményességét mutatta, hiszen jelentősen visszaesett a lopások száma.

 Azonban a jogalkotók kitalálták, hogy a 2006. január elseje előtt újként forgalomba helyezett, és korábban eredetiségvizsgálaton, vagy a 2007-ben bevezetett integrált vizsgálaton még nem járt autóknál kötelező az eredetvizsga. Ez legalább 300 ezer autóst érint - tájékoztatott Tóth István, a Magyar Autóklub főtitkár helyettese. Azt is elmondta, egységesíteni szeretné  a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a nyilvántartási rendszert, az azonban még az autóklubot, mint az autósokat védő szervezetet is felháborítja, hogy azt a jogalkotó a tulajdonosokkal fizetteti meg. Emiatt levélben fordultak a jogalkotóhoz.   Korábban ennek a vizsgálatnak a díja 7 ezer 200 forint volt, most pedig 17 ezer forint 1400 köbcentiig, 1401-2000 köbcenti között 18 ezer 500, afölött pedig 20 ezer forintot kell fizetni, mely tovább növeli terheiket az autósoknak.

Lapunk az autóklub székesfehérvári állomásán jártakor azt tapasztalta, sokan, akik a műszakira érkeztek, nem is sejtették, hogy még magasabbak lesznek költségeik. Ki-ki vérmérséklete szerint fogadta a hírt. Egy idősebb hölgy, Edit például még decemberben jelentkezett be a vizsgára, remélte, az akkori dátum segít abban, hogy ne kelljen megfizetnie a rá kimért eredetiségvizsgálati díjat is. Sajnos tévedett. Mások pedig amiatt szabadkoztak, hogy nem készültek ennyi pénzzel. Azonban felháborodásuk egyöntetű volt.
- Az elégedetlenség alapját fokozza az is, hogy amennyiben valaki néhány hónap múlva mégis eladja autóját, ismét meg kell fizetnie az eredetvizsga díját, bár az már a rendszerben van - tette hozzá Tóth István. A főtitkár egyébként kifejtette, a műszakin végzett integrált vizsgálat az NKH szoftverén fut, míg a másik a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások  Központi Hivataláén (KEK KH). Hozzátette, az autóklub országszerte 48 állomásán mindkét vizsgálatot elvégzik, ehhez beszerezték a megfelelő szoftvereket, fejlesztéseket is.
A változások pedig nem csak az autósokat érintik, az eddig eredetiségvizsgálatot végző állomásokat is. Azoknak ugyanis felmondták szerződéseiket annak ellenére, hogy azok 2011. január 14-éig szóltak. Így ezek a vizsgaállomások jelen állás szerint március 31-éig végezhetik tevékenységüket az eddigi formában, az eddig használt szoftverekkel. Rubos Gábor, a Korrekt Kft. tulajdonos ügyvezetője elmondta, bár az ország második legnagyobb állomásaként működnek, semmit sem tudnak. Bizonytalan, vajon mi történik a közeljövőben. Az egyetlen lehetőségük, hogy április elsejétől csatlakoznak az NKH-hoz. Ezt azonban csak bizonyos mértékű fejlesztések megtétele után tehetik meg.
Az autóklub tudomása szerint közreműködőként eddig az eredetvizsgával foglalkozók a díj 60 százalékát kapták vissza, míg 40 százalék vándorolt az állam zsebébe, ez az arány most január elsején  megfordult.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!