Szép feladatlap - vélemények a történelem érettségiről

FMH - Az eddigi évekhez hasonló nehézségűnek ítélték az idén érettségizők a középszintű történelem feladatsort. Akadt azért olyan, akinek bonyolult volt egy-két feladat.

MTI

 

A szegedi Deák Ferenc Gimnázium megkérdezett diákjai az MTI-nek elmondták: az első képes arcfelismerő feladatot kissé bonyolultnak találták, de a tesztek általában véve a források segítségével viszonylag jól megoldhatók voltak, ezeknél nehezebbre számítottak és nem érezték az idő hiányát. Kitértek arra: emelt szintű feladatsort csak néhányan írtak az évfolyamon. A lányok kifejtős kérdésként a legszívesebben a nők első világháború és az 1930-as évek közötti helyzetét elemezték, a fiúknál viszont a görög hitvilág volt inkább a népszerű.
A miskolci Fráter György Katolikus Gimnázium diákjai - akik közül többen emelt szintű feladatsort írtak - az MTI-nek azt mondták: jók és változatosak voltak a feladatok. Többen kiemelték, hogy az esszék sem voltak nehezek, jutott elég idő mindenre.
A miskolci Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola egyik történelem szakos tanára az MTI-vel azt közölte: a tanulók szerint nem volt olyan nehéz az idei érettségi, ilyen feladatokra, illetve ezekhez hasonlókra készültek. Az esszék is jól sikerültek, a témákat el tudták helyezni térben és időben - fűzték hozzá az érettségizők.
Kovács László, a kazincbarcikai Ságvári Endre Gimnázium igazgatóhelyettese arról számolt be, hogy náluk a vizsgázók elfogadhatónak tartották a feladatokat. A feladatsor átfogó történelmi áttekintést igényelt és szinte minden kort felölelt, így képet ad a diákok középiskolai tudásáról - értékelte az igazgatóhelyettes, aki történelmet tanít. Hozzátette, hogy a feladatsor érdekes és változatos volt, s a diákok közül jó néhányan fél órával korábban befejezték a dolgozatot.
Különösebb meglepetés nem érte a győri Révai Miklós Gimnázium diákjait sem a történelem írásbeli érettségin, hacsak az nem, hogy több olyan feladatot is választhattak, amely a szóbeli tételek között is helyet kapott - mondta Horváth Péter igazgató.
A soproni Széchenyi István Gimnáziumot vezető Szabó Miklós szerint se könnyebb, se nehezebb nem volt a feladatsor, mit a korábbi években, a rövid feladatokra viszont nem mindenkinek volt elég a rendelkezésre álló idő. Mint mondta, sokak választását megszabta a vizsga "menüsor jellege", hiszen ha az irodalom és rajzórákon is tanult görög mitológiát választották, akkor az kizárta, hogy bizonyos más tételekkel folytassák a munkát. Az igazgató szerint ez is magyarázza, hogy sokan a magyar honfoglalást és az 1849-es tavaszi hadjáratot választották a továbbiakban, ám ebben az is szerepet játszhatott, hogy mindkét tételhez bőséges forrásanyag állt a diákok rendelkezésére.
Magasi András, a Pécsi Tudományegyetem Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola igazgatója az MTI-nek elmondta: középszinten a görög hitvilágról szóló esszé volt igen népszerű. A több mint kétszáz érettségiző közül sokan nem is használták ki a rendelkezésre álló három órát - tette hozzá.
A pécsi Leőwey Klára Gimnázium végzősei közül azonban többeknek épp az időbeosztással akadtak gondjaik. Egyesek úgy vélték, a rövid feladatok az idén nehezebbek voltak a tavalyinál.
A Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának végzős diákjai a vártnál kicsit nehezebbnek ítélték a feladatsort, de elmondásuk szerint az így sem okozott nekik különösebb gondot. Mint elmondták, a tételek közötti választás megoszlott, abban viszont egyetértettek: a rendszerváltásról nem szívesen írtak, mert az "nagyon aktuális és összemosódik a napi politikával." Az egyetemes történeti esszénél az ógörög hitvilág általában népszerűbb volt, mint a nők helyzetéről szóló feladat.
"Négy év anyagát összefogó, szép feladatlapnak" értékelte a történelmi érettségi feladatokat Czigány László, a zalaegerszegi Ady Endre gimnázium igazgatója, aki úgy vélte: annak, aki ötöst akart írni, jól kellett gazdálkodnia az idővel, mert az előző évekhez képest összetettebbek voltak a feladatok. A fontos történelmi korszakokat kiemelve mind a minőséget, mind a mennyiséget tekintve megfelelő kérdéseket tettek fel a végzősöknek - mondta.
Kollaricsné Soós Erika, a Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatóhelyettese azt mondta, hogy néhány kérdést ugyan pontatlanul fogalmaztak meg, de ennek ellenére összességében jók és megoldhatók voltak a feladatok. A pontatlanságra példaként említette az ipari forradalommal kapcsolatos kérdéssort: a jellemző energiaforrásoknál a vizsgázók egy része a kőszenet, a másik része a gőzt jelölte meg, noha mindkét válasz elfogadható volt. Ha tanultak a diákok, nem okozhatott nekik problémát a feladatsor megoldása - közölte az igazgatóhelyettes.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!