M6, M60: mintegy ezer tétel a hiányosságokról

Alaposan átrágta az M6 és M60-as sztrádaszakaszok építési dokumentumait az Állami Számvevőszék. Jelentésük közel ezer tételt tartalmaz a hiányosságokról.

Szigeti Sándor

A 2010. március 31-i forgalomba helyezések úgy valósultak meg, hogy a koronaélen kívüli, a beruházás szerves részét képező építési munkák (vízelvezetés, humuszolás, füvesítés, növénytelepítés stb.) csak részben készültek el - áll az október végén kiadott Állami Számvevőszéki (ÁSZ) jelentésben. Az ÁSZ szerint súlyos mulasztások történtek, sőt, még gazdaságilag sem érte meg a PPP-konstrukcióban megvalósult sztrádaépítés. Az alábbiakban az ÁSZ-jelentésből szemezgetünk:

Dunaújváros-Szekszárd szakaszon a készültség a koronaélen kívüli munkák esetében mintegy 60-65 százalékos volt, amely csak a koronaélen belüli ideiglenes forgalomba helyezést tette lehetővé. A Szekszárd-Pécs szakaszokon a hiba- és hiánylisták összesen mintegy 950 tételsort tartalmaztak a műszaki átadási-átvételi jegyzőkönyvek szerint. A Dunaújváros-Szekszárd autópálya szakaszon a koronaélen kívüli munkákat például a műszaki átadás-átvételi eljárás után végezhették el a kivitelezők, amely az élettartam és a forgalombiztonsági követelmények teljes körű teljesítése szempontjából kockázatokat jelentett. A jelentés tájékoztatása szerint még 2011-ben is voltak olyan részek, ahol 2010 tavaszától állt a talpárokban a víz, ami teherbírás és élettartam csökkenést okozhat a jövőben.

Az átadás után már érkeztek is a hiányosságokat soroló bejelentések, erről így ír a jelentés: "A forgalomba helyezés után az M6/M60 Szekszárd-Pécs autópálya szakaszokon összesen több mint 3600 hibabejelentés történt 11 hónap alatt. Ezek közül mintegy 60 százalékos részarányt képviseltek a vízelvezetéssel, rézsűerózióval összefüggő hibák. A bejelentett hibák többségét a helyszíni ellenőrzés befejezéséig, 2011. márciusig nem javították ki a kivitelezők."

Az ÁSZ gazdasági szempontból is elemezte a gigaberuházást. Ebben megállapították, hogy az M6/M60 autópálya-szakaszok megvalósításának gazdasági indokoltságát nem támasztották alá. Az elvégzett gazdaságossági számítások csak költségösszehasonlításra terjedtek ki, amelyeket a szerződéskötés előtt 0-2 hónappal (!) végezték el, az összehasonlítás alapjául szolgáló alapadatokat nem ellenőrizték. A teljes jelentés az ÁSZ honlapján olvasható.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!