2011.04.12. 16:28
Kímélő telünk volt
Székesfehérvár - Amíg tavaly ilyenkor több száz kátyú befoltozásának álltak neki a javítást végzők, most hála a kevésbé csapadékos télnek nagyságrendekkel kevesebb az úthiba.
Jó hír, hogy a magunk mögött hagyott télen kevesebb kátyú született a fehérvári utakon. Ennek az oka elsősorban abban kereshető, hogy a télen viszonylag kicsi volt a hőingadozás és a csapadék, ami pedig a vízzáró rétegüket vesztett, problémás útszakaszok legnagyobb ellensége. Mint Tímár Tibor, a városgondnokság útüzemeltetési szakfelelőse lapunk kérdésére elmondta, tavaly ilyenkor még több száz kátyú volt a város útjain, most nagyságrendekkel kevesebb a javításra váró úthiba. Ezt támasztja alá az is, hogy tavaly áprilisig húsz bejelentést kaptak kátyú okozta kárról, most viszont eddig mindössze két bejelentés érkezett hozzájuk. Habár a laikus általában csak a kátyúkról beszél, a javítandó hibák közé tartozik az útsüllyedés, a mozaikos törés és a leszakadás is.
- Ha egy kátyút a hideg időben kell megjavítani, akkor csak a zsákos aszfalt jöhet szóba. Ez egy képlékenyebb anyag, amivel el lehet tüntetni a mélyedést, ám ez nem bírja sokáig. Plusz öt fok fölött viszont már lehet használni az újrahasznosított aszfaltot, ami jóval tartósabb ez előbb említett megoldásnál - árulta el a városgondnokság szakembere, akitől megtudtuk, a jelenlegi jó időben már ezzel a megoldással dolgoznak a város útjain, elsősorban a Kassai, Pozsonyi, Budai úton és a Várkörúton. Az aszfaltkeverő telepeken hamarosan hozzá lehet jutni majd a legjobb minőségű és így legtartósabb aszfalthoz, amivel nagyobb felületek javítását végzik majd el.
- A város útjain 24 órás útügyeletet végzünk, ha egy főközlekedési úton keletkezik veszélyes úthiba, akkor azt 24 óra alatt meg kell szüntetnünk. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy amikor az útfenntartási vezető tudomást szerez a problémáról, azt még aznap javítják a főutakon - tette hozzá Tímár Tibor.
- Az idén január elsejétől április közepéig összesen 205 tonna kátyúzókeveréket dolgoztak be az utakba a munkatársaim - mondta Molnár István, a Magyar Közút Nonprofit ZRt. megyei igazgatója. Ez körülbelül 30 millió forintba került. Az 1300 kilométernyi megyei útszakasz kátyúira az idén háromezer tonna mennyiségű anyagot terveztünk, valamint 200 millió forintot. A megyében a legtöbb kátyú a 62. számú főút tavalyi felújítással nem érintett szakaszán okoz gondot, de van még javítanivaló az Adony-Káloz közötti 6209-es jelű úton, illetve a Sárbogárd-Mezőszilas közötti összekötő úton. Áprilistól a kátyúzási munkákat már melegaszfaltos technológiával végezzük az útszakasz állapotától, az út kategóriájától, a forgalom nagyságától függően.