Januártól a netről tanulhatók az autóvezetés szabályai

Székesfehérvár - A távoktatás, a számítógépes tanulás nem mai találmány. Januártól a leendő vezetők a netről tanulhatják az autóvezetés szabályait, de a részletekre várni kell.

Kovalcsik Katalin

A vidéken élők esélyegyenlőségének biztosításával is indokolják a törvényhozók az 1988 óta érvényben lévő, közúti  közlekedésről szóló törvény módosításának azon pontját, miszerint 2010 januárjától lehetőség nyílik a KRESZ internetes távoktatásban történő elsajátítására. Amíg egy nagyvárosi diák autósiskolák tucatja közül választhatja ki a neki árban legszimpatikusabbat, addig vidéken erre nincs lehetőség,  a megyeszékhelyre kell utaznia, ami tovább drágítja a jogosítvány megszerzését.


Januártól elvileg a tanulók maguk dönthetnek arról, hogy az elméleti képzést hagyományos, tantermi oktatás keretében, vagy távoktatás útján végzik el. Mindez azonban úgy tűnik, csak elméleti lehetőség, ugyanis az autósiskolák tulajdonosai jelenleg csak a kezüket tudják sajnálkozóan széttárni, ha valaki e-learningről érdeklődik náluk:
- A legfőbb gondunk az, hogy valójában semmi konkrétumot nem tudunk arról, milyen is lesz a KRESZ-oktatás az e-learning nyelvére lefordítva. A szakmán belül terjedő pletykák szerint két út lehetséges, az egyik számunkra sem tűnik ijesztőnek. Eszerint a diákoknak továbbra is az autósiskolákon keresztül kellene jelentkeznie a tanfolyamokra, ott kapnának hozzáférést, regisztrációt az interneten keresztüli oktatáshoz. A másik, az iskolák létét már jóval komolyabban veszélyeztető megoldás szerint mindebből kihagynák őket, így a diák közvetlenül regisztrálhatna az e-learninges tanfolyamra - foglalja össze a dolgok jelenlegi állását Varga József, az Autósiskolák Szakmai Érdekegyeztető Fórumának elnöke.
- Másfél éven át teszteltük, most pedig már  élesben működik nálunk az  elektronikus vezetési karton. Ez egy olyan chipkártya, amelyet minden diák megkap,  s amely alapján az autósiskola vezetője is leellenőrizheti, hogy az adott oktató éppen merre jár az autójával, és melyik diák ül az autóban. A kártya bevált, pozitívak a visszajelzések, ennek ellenére továbbra is a papíros módszer az elfogadott a vezetési órák dokumentálására. Ehhez képest itt van az e-learning,  amelyről nincs senkinek semmilyen tapasztalata, azt mégis bevezették januártól. A szakmán belül lehet, hogy nem alaptalanok azok a hangok, miszerint szoftverlobbi áll az e-learning erőszakos, gyors bevezetése mögött - summázza véleményét az érdekvédelmi szervezet elnöke.
- Biztos, hogy van a KRESZ tananyagnak olyan része, amihez nem szükséges a tanár magyarázata, ám mondjuk azt, hogy miként is kell viselkedni egy útkereszteződésben, egyszerűen képtelenség monitor előtt ülve  elsajátítani  -  teszi hozzá Sáfrán András, egy másik autósiskola vezetője, aki szerint könnyen lehet, hogy sok fiatal  a  netes távoktatást választaná, ám a sikeres  KRESZ-vizsga után az első néhány vezetési órát csak azzal töltené az oktató, hogy a hiányzó ismereteket bepótolja. Jelenleg egyébként 20-30 ezer forint körül van egy hagyományos KRESZ-tanfolyam díja, sokak szerint nehéz elképzelni, hogy nagyságrendekkel ez alá mehetne a távoktatás díja.
Varga Péter, az egyik fehérvári autósikola vezetője régi motoros a szakmában.
- A végrehajtási utasításra várunk.  Úgy gondolom, hogy aki KRESZ-t akar tanulni, befizet egy számlára bizonyos összeget, amelynek fejében kap egy kódot, azzal hozzáfér a tananyaghoz. Kap egy anyagrészt, utána   kérdésekre kell válaszolnia, ha tud válszolni, akkor kapja a következő anyagot. Feltételezzük, hogy megtanulta, vagy azt, hogy megválaszolta helyette valaki más.   Feltételezem, hogy ezután  jelentkezhet egy autósiskolában elméleti vizsgára.    A törvény leírja, hogy az iskoláknak konzultációs lehetőséget kell biztosítaniuk a tanulóknak, természetesen térítés ellenében. A KRESZ-t meg lehet tanulni, be lehet magolni, de az összefüggéseket már szakemberrel kellene megbeszélni. Ha a szülő elkezdi magyarázni, nem biztos, hogy  helyes lesz az irány. Arról nem beszélve, hogy a közlekedésre nevelés nagyon fontos - amit itt, az oktatótól tanulhatnak meg a diákok-,  kimarad a képzésből.
A tanfolyamon példákkal, baleseti forgalmi helyzetekkel alakítja a tudást, előkészíti az oktató  a gyakorlatot.
- Sebésznek is lehet tanulni könyvből, de attól még nem tudok operálni - folytatta Varga Péter. - Az oktatók nemcsak leadják  28 óra alatt az anyagot, hanem nevelni próbálnak. Ülnek a gép előtt a tanfolyamon, megbeszélik, javítják a hibákat. De azt gondolom, hogy egész más egy szóbeli előadás mint egy gépi. Az oktatóval megbeszélhetik a helyzeteket.  Az a félő, hogy  a  drága gyakorlati órán kell majd mindezt megtenniük, nem a kocsiban, a vezetés  gyakorlás helyett. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!