Bűnbak kamionosok? Az idő és a szabályok kettős szorításában kell fuvarozni

FMH - Gyakran halljuk, hogy kamion okozott balesetet, résztvevője ütközésnek. Ezúttal nem rendőr, nem közlekedési mérnök, hanem egy rutinos kamionsofőr szemszögéből igyekszünk láttatni a helyzetet, mintegy árnyalva a képet: és nem titkoltan vitát provokálva.

Tihanyi Tamás

Olvasom az újságban,  látom a tv-ben a baleseteket, és hallom, hogy  minden teherautóra rámondják, kamion okozott balesetet itt, kamion borult árokba ott... Először is, a kamion az a teherautó, amelyik rendszeresen végez nemzetközi fuvarozást, és nem az, amelyik  üdítőt  vagy éppen trágyát szállít.  Nem lenézem a belföldes kollégákat,  de ne keverjük már össze ezt a két dolgot - igazítja helyre az ismereteket lapunk kérdésére a negyvenöt éves Őrsi Zsolt a szakma nevében. - Mi egy hónapban 10-12 ezer km-t vezetünk különböző terep- és útviszonyok között, amíg ők elszaladgálnak a hazai utakon a havi 3-4 ezer km-rel,  és ha az érdi emelkedőn sikeresen túl jutottak, azt hiszik, az már valami. Nézzük meg, hány baleset történik, amit  ilyen sofőrök okoznak, csak éppen ma már nem egy IFA volánja mögött ülve,  hanem egy Scania vagy DAF vezetőülésében.
 Vannak  nemzetközisek által okozott balesetek is, ezt természetesen elismerte.
 - Én még olyan feltételekkel lehettem nemzetközi gépkocsivezető, hogy két  év C kategória gyakorlat után mehettem E (nehéz pótkocsi) kategóriából vizsgára, és amikor ott is megvolt a két év tapasztalat,  nemzetközire  jelentkezhettem. Ma már ez nincs így, sokkal egyszerűbb eljutni a nemzetközi vizsgáig. A cégek 18 éves srácokat vesznek fel, akiknek  se kutyájuk, se macskájuk.  Kapnak egy 400-500 lóerős  autót, rá  23-24 tonna  árut, és hajrá... Egészen az első ismeretlen kanyarig, vagy a hosszú  lejtőig,  ahol aztán a rutin hiányában jön a borulás.
 Őrsi Zsolt szerint a külföldi kamionosok veszélyesek, különösen a románok.
 - Ők vannak a tranzitforgalomban a legtöbben,  és ők azok, akik  halhatatlannak hiszik magukat. Elképesztő előzésekbe fognak  a főútjainkon. Nem számít,  ha szemből jön valaki, oldja meg,  ha életben akar maradni, mert Popescu  előz.  Romániában ez még durvább. 
Külön szót érdemel  az előzési tilalom kérdése.
- Ausztriában, Németországban és Belgiumban is van ilyen tilalom,  de nem 22 óráig és nem a teljes úthálózaton, csak bizonyos szakaszokon és este hétkor feloldják.  Minap az M3-ason gurultam Miskolc felé  délután. Hatvant elhagyva hosszú percekig nem jött egy személyautó sem, amit  akadályoztam volna. A rend éber őrei azonban a kameráikkal ott vannak minden felüljárón,  útszéli bokor mögött, és nem érdekli őket, hogy te éppen le tudnál rakodni, haza tudnál érni, mert maradt annyi vezetési időd. De előtted cammog  valaki hetvennel, és nem előzheted meg. Ha mégis,  akkor 20 ezer forint a helyszíni bírság,  ha feljelentenek, akkor  az már 100 ezer.  Aki ezt a szabályt megalkotta,  azzal fuvaroztatnék időre 24 tonna  árut, és cammognék előtte 60-as  sebességgel.


 Egyre több környezetvédő szervezet szólal fel  a kamionok okozta  zaj miatt.
 - Közlöm, hogy a legtöbb kamion euro 5 környezetvédelmi normának felel meg. A kipufogóból víz távozik, beépített részecskeszűrő fogja meg a kormot,  miközben a    harmincéves Ikarusok füsttel okádják  tele a levegőt. Felőlem visszatérhetünk a vasúti és vízi szállításhoz, de akkor ne akarjon  egyetlen háziasszony sem avokádó-krémlevest főzni, sem pármai sonkát enni sárgadinnyével január közepén,  mert az egyik celeb is azt készített a tévében. Ugyanis nem lesz a boltokban csak havonta egyszer, de még a banánért és a téliszalámiért is sorba kell állni, és pult alól kérni, mint a hetvenes  években. Kicsit lelassul az amúgy sem szárnyaló gazdaság,  de tiszta lesz a levegő, nem akadályozzuk az autópályán száguldozó államtitkárokat és képviselő urakat, nem fogunk dübörögni, és szennyezni a levegőt, nem leszünk stresszesek, ha egy 42 éves, nyugdíj előtt álló rendőr igazoltat.
Igen, a kamionosok is vitatják a korkedvezményes nyugdíj jogosultságát, nem értik, mitől  különb,  stresszesebb egy bévés vagy egy zsaru munkája,  mint  az övék, akik  az országúton élnek. Mindez természetesen csak egy vélemény a kamionosok védelmében. De segíthet ahhoz, hogy tisztán lássuk a helyzetet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!