Az úton csak egy életünk van

FMH - A közlekedés nem játék, az utakon nincs három életünk, mint a számítógépek világában. Ezért is kell a szigorú oktatás - vallja Makk Gyula és Kónya László oktató.

Miskei Anita

A szokatlanul meleg őszi napok kedveznek a motorok szerelmeseinek, ahogyan az oktatásnak is. Kónya László oktató és Makk Gyula iskolavezető hangsúlyozta, november elseje és március elseje között azonban a törvény már nem teszi lehetővé a gyakorlati oktatást.
 Napjainkban felgyorsult a közlekedés, a megyeszékhely útjai is sokkal zsúfoltabbá váltak. Kónya László és Makk Gyula szerint a hazai úthálózat nagyon leterhelt, nem fejlődött olyan ütemben, ahogyan az autók mennyisége nőtt. Ez megnehezíti a közlekedést. Az utak forgalmasak, gyakoriak a torlódások, ráadásul az utak állapota sem a legjobb, sok a kátyú, kevés a parkolóhely.
- Különösen a motorosok oktatása nehéz feladat ilyen körülmények között. A tanulóknak nem csak a jármű használatát kell elsajátítaniuk, de például a forgalom ritmusát is fel kell venniük, s a közlekedőkre is jobban kell figyelniük. Ez a gyakorlott autós számára is kihívás lehet, hiszen vezetésünket befolyásolják a bennünket érő hatások, amiket egy tapasztaltabb vezető tud kezelni. Ugyanakkor a közlekedők között mindig akadnak kevésbé tapasztalt sofőrök is a tanulók mellett, így főként a motorosoktatás során nagyon kell figyelni - mondták a szakemberek. Megjegyezték, általában két motorostanuló vesz részt a gyakorlati képzésen, ami azért is praktikus, mert megtanulnak egymásra is figyelni. Előfordul például, hogy egyikük átér a zöld lámpán, a másik azonban már beragad a piros jelzésnél. Ezt észre kell venni, s be kell várni a társat, ahogyan az irányító oktatót is. - Az is gyakori eset, hogy bevágnak a két tanuló közé. Ami nem túl szerencsés, mert a tanulók még gyakorlatlanok. Egy erős fékezéssel, vagy  félrerántott kormánnyal reagálhatnak, akár el is eshetnek. Nehéz igazán megvédeni őket. Jó lenne, ha az autósok figyelnének rájuk. Ezért kísérjük  személygépkocsival   a motorosokat, jobban tudjuk óvni is őket - jegyezte meg Kónya László. Elárulta, maga is motorozik, így hitelesen tud tanácsot adni a tanulóknak, s  bármikor bemutat egy gyakorlatot a kezdőknek. Azt sem titkolja el, hogy maga is kétszer vizsgázott, mert nem kapcsolt világítást motorján. Márpedig a kétkerekűn napközben, városban is kötelező a világítás használata a jobb láthatóság érdekében  jegyezte meg.
 
A két szakember hozzátette, jó lenne, ha mindenki fokozatosan szerezné meg tudását, s az alapokat segédmotorkerékpáron sajátítaná el, nem akarna egyből nagy motorra jogosítványt.  A mai nagy teljesítményű motorokra ugyanis nincsenek felkészülve a fiatalok. Akkor sem, ha már ültek erősebb autóban. Összehasonlíthatatlan - jegyezte meg Makk Gyula. Hozzátette, a motorozást kedvelők között egyre több a lány, akik felelősségteljesebben viselkednek, s képesek több dologra figyelni. Ugyanakkor sok fiatalban nincs elegendő félelemérzet. A baleset pedig gyorsan bekövetkezik. - Okozó lehet a nagy sebesség, a nem megfelelő járműkezelés, a vagánykodás, de az utak rossz állapota is - mondta  a szakember. Hozzátette, már kisgyermekkorban kellene kezdeni a nevelést, például a közlekedési kultúra és a szabályok fontosságára kellene felhívni már a kisebbek figyelmét is. 
- Folyamatosan változnak a szabályok, ezeket minden közlekedőnek ismernie kellene. És be is kellene tartania. Minden alkalommal elmondom a tanulóimnak, ez nem egy számítógépes játék, itt nincs három életünk.
 A szakemberek szerint a kötelező óraszámok sem elegendők, amíg a B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez  rutinpályán kötelezően előírt óraszám kilenc, addig legalább 14-15-re lenne szükség. Sokan csupán ennyit mennek. A városi vezetésre is minimum 30 órát kellene előírni. Persze az ügyesebbek kevesebbel is beérik, sokan azonban csak az első bukás után vállalják az újabb órákat. Ilyen forgalomsűrűség mellett több óraszám lenne szükséges a gyakorláshoz, a biztonságos vezetés elsajátításához  - tették hozzá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!