Átszállójegy és egyéb tervek - átalakítanák a helyi buszközlekedést

Székesfehérvár - Miként lehetne úgy átalakítani a helyi buszközlekedést, hogy az a jelenleginél sokkal vonzóbb legyen az utasok számára? A tervezési munka megkezdődött.

Házi Péter

A fehérvári helyi buszközlekedés vonalainak hossza  580 kilométer,  ezt 44 járat szolgálja ki. Amellett, hogy a munkába járást segíti a mostani rendszer, a városi önkormányzat részéről megfogalmazódott az  igény: vonzóbbá kell tenni a tömegközlekedést.  Az új menetrend és vonalrendszer  kidolgozására, pontosabban több lehetséges verzió elkészítésére  a közlekedési iroda kapott megbízást.  Nagy Zsolt, az iroda vezetője erről a nemrég kezdődött munkáról tartott előadást a Közlekedéstudományi Egyesület rendezvényén:
- A mai hálózat részben pazarló, részben viszont elégtelen. A cél nem lehet a járatok megszüntetése, mert ezzel tovább csökkenne az utasok száma, ami egy lefelé vezető spirált jelentene. Olyan új hálózatot kell kialakítani, hogy maximum egy átszállással a város bármely pontjáról el lehessen jutni egy másik pontba. Három alapverziót dolgoztunk ki, de ezek egyike sem végleges, a három közül a legjobbat kell finomítani, véglegesíteni és fórumokon megvitatni -  fogalmazott az irodavezető, aki hangsúlyozta, a jövőben az átszállási csomópontok lesznek a mentrend tervezésének alapjai, mert a cél az, hogy ne esetleges legyen az átszállás lehetősége, hanem  ha kell  a buszok  be is várhatják egymást. Szükséges megvizsgálni az átszálló- és a napijegy bevezetésének lehetőségét, mert az utasok fele átszállással közlekedik. A családi és diákjegyre  pedig azért lenne szükség, mert egy négytagú család ma taxival szinte olcsóbban utazik, mint busszal...
Az első  verzió jelentené a legkisebb változást a mostanihoz képest: kertvárosi köröket alakítanának ki, illetve a mostani 33-34-es és a 43-44-es, körjáratban közlekedő buszok nyomvonalát terjesztenék ki, a kertvárosokba  viszont csúcsidőn kívül csak egyirányú járatok mennének, emellett persze számos, már jól bevált járat megmaradna.
A második verzió teljesen új elképzelés: a várost gyakorlatilag két, átlósan keresztező fővonalat alakítanának ki (az egyik a Feketehegy felől haladna az Alba Ipari Zónába, a másik pedig a Béla útról a Sóstó Ipari Parkba. Erre a két fő járatra pedig körjáratok szerveződnének rá, így a buszra váró azt érezné, hogy gyakrabban járnak a buszok. A harmadik ötlet szerint a meglévő vonalak körjáratokká alakulnak, a buszok - időszaktól függően -  hosszabb, rövidebb körökön járnának, a mostaninál sűrűbben.
Mindhárom verzió egyelőre  csak ötlet szintjén van, az önkormányzat most szerzi be a menetrend megtervezéséhez szükséges szoftvert.  A remények szerint a nyár a tervezéssel, teszteléssel telik, kora ősztől fórumokon ismerhetik  meg a fehérváriak a kidolgozott lehetőségeket. Így az év végére, a jövő év elejére újulhat meg a  tömegközlekedés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!