Amit mindig tudni akart: a benzin ára így áll össze !

Két hét változatlanság után áprilisban ismét drágábban tankolhatnak az autósok. A benzin ára újabb történelmi csúcsra ért, rég elhagyta már a 300-as lélektani határt, ugyanis a legolcsóbban 320 forintért kínálják literjét, a legdrágábban 348 forintért vásárolható meg. A gázolaj literenkénti ára a töltőállomásokon minimum 285 forint, a drágábbakon 327 forint.

Miskei Anita

A hazai üzemanyagok ára átlépte a 300 forintos lélektani határt. A drágítás  ma már mondhatni  menetrendszerűen érkezik, általában szerdai napokon. Ritkábban egy-két forintos csökkentésről is hírt kapunk, bár ez csak kissé ellensúlyozza a hat-tíz forintos drágításokat. Ennek ellenére a nyolcvanas évek hangulata  nem köszön vissza a kutakon, nincs sorban állás. Már a drasztikus mértékű áremelkedés, melyet január elsején a jövedéki adó növekedése miatt szenvedtek el az autósok, sem késztetett sokakat tankolásra. Kígyózó sorokról már rég lemondtak a benzinkutak is. Közülük egy-kettő talán még nosztalgiával gondol a nyolcvanas évek közepi, végi időkre, amikor Székesfehérváron mindössze három benzinkút volt. Akkoriban a családok  órákon át várakoztak a kúton,  hogy olcsóbban tankolhassanak.

- Tapasztalataink szerint ma már az autótulajdonosok többsége célzottan használja autóját. Megtervezi az ideális útvonalat, nincs felesleges kocsikázás. Régebben 70-100 kilométert is elautóztak a családok a városban egyik üzlettől a másikig, s onnan a benzinkútra, ha tankolni kellett. Ma már spórolnak -  jegyezte meg Hortolányi Gyula benzinkút -tulajdonos. Hozzáfűzte, ez nem csoda, hiszen a jövedéki adó január elsejei emelésével a benzin adótartama 57-ről 59 százalékra nőtt, míg a gázolajé 53 százalékról 54-re emelkedett.
Hazánkban azonban nem csupán a jövedéki adót tartalmazza az üzemanyagok ára. A termelői árat megterheli a jövedéki adó, a KKKSZ díj (Kőolaj és Kőolajtermék Készletező Szövetség díja), a nagykereskedelmi és a kiskereskedelmi árrés, továbbá az áfa. A MOL általában az olaj hordónkénti árának változását, illetve a dollár és az euró  árfolyamának mozgását jegyzi, beépíti az árba,  drágít, esetleg olcsóbbít az üzemanyagok literenkénti árán ezek függvényében.   S bár a hazai üzemanyagárak adótartalma igen nagy, mégsem a legmagasabb Európában. Az összegyűjtött adatok azt mutatják, hogy a bruttó ár hány százaléka az adótartalom a benzin és a gázolaj árában az Európai Unió országaiban. Eszerint Németországban a benzin árának több mint 65 százalékát az adók teszik ki, ezzel a legtöbb adót tartalmazza az unióban. Ennek ellenére a németországi benzinár csak a negyedik legdrágább az üzemanyagárak rangsorában. A benzin adótartalmát tekintve elmondható, hogy Svédországban és Belgiumban a benzin árának 65 százalékát teszik ki az adók, s csak egy százalékkal marad el mögöttük az Egyesült Királyság. De a hatvan százalékot meghaladja az adótartalom Franciaországban, Finnországban, Portugáliában, Olaszországban és Szlovéniában is.  Az unió 27 tagállamát vizsgálva kiderült, hogy a magyar benzinárak az 59 százaléknyi adótartalommal a tizenegyedikek a rangsorban. A január elsejei jövedéki adó emelést megelőzően az adótartalom tekintetében a  tizenharmadik volt hazánk. Korábban Ausztriában és Szlovákiában is több adót számoltak fel a benzin árában. Az adók mértékétől függetlenül változik az egyes országokban kínált benzin ára. Ugyanis bár Hollandiában kevesebb adó terheli, mégis ott kérnek el legtöbbet a benzinért. Ott 1,4 euró (380 forint) körüli a benzin literje. Majd a sorban Dánia és Franciaország következik, itt is 1,3 euró (370 forint) föltötti a bruttó literenkénti ár. Hazánkban a tizenharmadik legdrágább a benzin ára, ajanuári jövedéki adó emelést követően újabb három ország árait lépték túl a hazaiak. A legkevesebb adóval Cipruson, Romániában és Máltán terhelik a benzin  árakat. Ennek ellenére a legolcsóbb Bulgáriában, csak kicsivel drágább Romániában és Cipruson a benzin.  

A gázolaj árát elemezve kiderült, a legtöbb adóval az Egyesült Királyságban sújtják az üzemanyagot. Ez az érték a 65 százalék felé közelít. Míg az őt követő Németországban ennek aránya a gázolaj árának egészét tekintve alig haladja meg az 55 százalékot. A német adótartalomhoz hasonló mértékű Svédországban, Szlovéniában és Szlovákiában is. Nyolcadikként 54 százalékos adóval terhelik a hazai kutakon kínált gázolajat. A legkisebb mértékben Ciprus, Románia, és Luxemburg árait sújtják. A gázolaj ára a legdrasztikusabb az Egyesült Királyságban, De Olasz- és Németországban is 300 forint körüli összeget kérnek literjéért. A legolcsóbban Bulgáriában tankolhat az autós, de Cipruson és Romániában is kevesebbet kell fizetni a gázolaj literjéért.
- Azok, akik kedvelik  az újdonságokat, amint megjelent az E85, keresték azt. Korábban nem elsősorban árérzékenység, sokkal inkább a technikai megoldások iránti fogékonyság ösztönözte a vásárlókat. Ennek oka volt az is, hogy tavaly, tavalyelőtt csupán 3040 forint különbséget tapasztaltak az autósok az E85 és a benzin ára között. Idén azonban már átlagosan 100 forint a különbség a két üzemanyag literenkénti ára között. Emiatt egyre többen tankolják. Vannak, akik fele-felében, mások átalakítót használnak, s teljes egészében bioüzemanyaggal töltik meg autójukat - mondta Hortolányi Gyula. - Sőt - tette hozzá a kúttulajdonos -, ma már nem csak a kevesebb pénzből gazdálkodók választják az olcsóbb, környezetkímélő anyagot. Tapasztalataink szerint drága, felső kategóriás autókba is ezt tankolják  mondta a benzinkút tulajdonosa, miközben ismerősként üdvözölt egy autóst, aki középkategóriás autója tankjához éppen az E85-ös üzemanyag csövét emelte. Az autós, Kovács István elárulta, a kezdetektől a bioüzemanyagot tankolja, átalakítót is beépíttetett. Négyezer kilométer ment, s ezreket spórolt már a zöldbenzinnel  árulta el.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!