Aki autót legózott magának

Székesfehérvár - Mindenkinek van valami hobbija, mindenki megszállottja valaminek. Van, aki bélyeget, szalvétát gyűjt, van, aki pénzt. És van, aki autót épít magának...

Silye Sándor

Kaló József életét meghatározta a technika, megfertőzte a benzingőz sajátos világa. Ifjúként szelíd motorosként száguldott két keréken, majd megkérdezte családját, amikor arra készült, hogy eladja kétkerekű csodaparipáját: mi legyen? Vegyen másik motor, vagy építsen két kezével  autót? A család az utóbbi mellett döntött. És József megvette a Lotus Super Seven kittjét, és nekiállt összelegózni a járművet. Tizenkét éve használja, rendszáma, érvényes forgalmi engedélye  van, eme idő alatt 8800 kilométert már száguldott is vele.


- Nem vagyunk csodaemberek, még ha  ilyen fura dologra is  ragadtatjuk magunkat. Eddigi életemet a járműves szakmában töltöttem, és szerettem volna egy olyan autót,  amilyen én vagyok. Rátaláltam a Lotusra, nem kellett hozzá semmit Angliából beszereznem. Az eredetije ennek Colin Chapman Lotus Super Seven tanulmánya volt, amit az autóversenyzők képzésére szánt. Az autó könnyű, a versenyzés  élményét adja, nem drága, mert szériaalkatrészeket épített bele. Alapkittet vásároltam, benne olyan alkatrészekkel, amelyeket  nem készíthettem el házilag, és ezek a műbizonylat részei. A Lotusom teljes értékű, meg kellett felelni bizonyos szilárdsági és műszaki paramétereknek. Megvan a dokumentációja, kijárták, hogy összeépíthető legyen. Ez utóbbi  volt a nagy dolog, nagyobb, mint az összerakása...!

- Hány százalék az autóban a saját munkája?

- Az alapkitt adott volt a futóművel, a karosszériával. A kivitel, az esztétikum, a színharmónia, a faburkolat stb., azaz a teljes tevékenység, 55 százalék az enyém.

 

- Mennyi ideig tartott a kirakós játék?

- Két tél és egy nyár kellett hozzá. Hiba, csak a hét végeken tudtam e jármű elkészítésének élni, amikor meg nagyon hidegek voltak, nem mentem ki a műhelybe, és ha hiányzott egy alkatrész, akkor bizony az a hét vége is a semmibe veszett.

- Vannak az asztalfióknak dolgozó írók. Ugye ön nem a garázsnak építette autóját?

- Három dologról beszélünk. Az egyik: képes vagy megépíteni egy ilyen autót? A másik: ha már megvan, tudd, hogy az ott van a garázsban, és az a tied, a tulajdonod. A harmadik: néha muszáj menni vele. Jószerivel minden kilométerem meg van örökítve fotók által, az emberek közt nagyon népszerű a Lotus. Alapvetően magamnak építettem, nem gondoltam, ennyi embernek okozok ezzel örömöt. Az autó 6,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, de 80-nal felrobog a dobogókői szerpentinen, s ez nagyobb szó, mint amikor 180-nal söpörtem a sztrádán. Más dimenzióban lehet látni a világot ebben ülve.

- Családja körében mennyire népszerű az autó?

- Előtte chopper motorom volt, és annak az ülése nem utasbarát. Főleg a gyerekeim, az unokáim imádják a Lotust. Ahogy formálódott, és mind láthatóbbá vált az autó, egyre jobban szerette mindenki. Mert eleinte csak én láttam ilyennek magamban, és olyan lett készen, amilyennek megálmodtam. Amilyen az én világom volt 12 éve. Ma már mást csinálnék. Vannak terveim, bár ennek középpontjában már a lakóautó szerepel.
Búcsúzóul mesél még ábrándjairól, arról, újra van motorja. És annak a szabadságérzete utolérhetetlen...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!