A gyalogos húzza a rövidebbet

A KRESZ jó okkal tiltja, hogy a kerékpárosok a járdán tekerjenek: különösen a gyerekek és az idősebbek mozgása kiszámíthatatlan, a kapualjból, üzletből kilépők pedig nem is tudnak felkészülni az ő tempójukhoz képest hirtelen érkező biciklisre. Vajon mikor jutunk el addig, hogy mindenki (a gyalogos is) a neki szánt helyen közlekedik?

Tribolt Lajos

- Sétáltam a Fő utcán, a Virágóra melletti járdán, s bevallom, nem nagyon  figyeltem arra, mi történik körülöttem. Ez lett a vesztem, a járdán szemből érkező kerékpárossal úgy ütköztünk össze, hogy az igen keményen megütötte a nyelőcsövemet. Mondanom sem kell, hogy a találkozás nem esett jól, de mivel vérzést, vagy más külsérelmi nyomot nem láttam, arra gondoltam, majd csak megjavul a gigám. Ám azóta is érzem, hogy valami nem stimmel. A feleségem mondta, menjek el orvoshoz, de én halogattam. Aztán amikor mégiscsak kivizsgáltattam magam, leteremtett az orvos: az ilyen sérüléssel nem szabad játszani, mert ha a gigán az ütéstől ödéma keletkeeztt volna, akár meg is halhatam volna! - eleveníti fel a történetét Neubart István, egy belvárosi órásmester, akinek a napokban CT-re is kellett mennie a balesete miatt. Merthogy a nyelőcsöve azóta sem jött rendbe...


Sajnos egyre többen tudnak a fentihez hasonló esetet említeni, különösen a belvárosi üzletekből kilépők vannak néha veszélyben ilyen szempontból. De hasonló a probléma a Palotai út családi házasrészén is, ahol a kerékpárosokat tábla is felszólítja arra, hogy bringájukról leszállva közlekedjenek. Ehhez képest a kapun kilépők közül volt, aki combnyaktörést szenvedett a találkozástól.
-   A szóban forgó esetnél egyértelműen kijelenthető, hogy a biciklista volt a hibás, mert járdán nem szabad kerékpározni, pláne nem a belvárosban  jelentette ki kérdésünkre Kondor Attila, a Magyar Kerékpáros Túrázók Szövetéségének elnöke, aki  - mint fogalmazott  - kétféle kerekezőt különböztet meg. Vannak a biciklisták és vannak a kerékpárosok. Előbbi kategóriába azok tartoznak, akik pusztán csak hajtják a biciklit, de nincsenek tisztában a játékszabályokkal és bizony a gyalogosokra sincsenek tekintettel. A kerékpárosok kategóriájába viszont azokat sorolja, akik naprakészek a KRESZ rájuk vonatkozó szabályaiból, és ezt szigorúan betartva kerekeznek. Tudják például, hogy egyirányú utcába a forgalommal szemben csak akkor hajthat be a kerékpáros, ha erre az úton kifejezetten tábla is engedélyt ad.

Kondor Attila hozzátette, épp most indul Békésbe, ahol egy ingyenesen átadott angol licenc alapján megkezdik a Bringasuli programot az általános iskolások számára. Ennek lényege, hogy a diákoknak minden közlekedési szabályt megtanítanak, majd ezek alkalmazását a gyakorlatban is segítik és figyelemmel kísérik, az egy éves felkészítés során természetesen a forgalomban való szabályos és biztonságos kerekezést is elsajátítják a gyakorlatban. Kérdésünkre, hogy  Fehérváron miért nem tartanak ilyen képzést, a szövetség elnöke elmondta, szeretnének, de ehhez szükségük lenne az önkormányzat támogatására is.
- A gyalogosok és a kerekezők közötti konfliktusok és a balesetek egy részének is az az oka, hogy nincsenek túl jó állapotban a fehérvári kerékpárutak felfestései, az egyik ilyen útszakaszon például fél év alatt lekopott a festés. Ráadásul kevés a gyalogos és a kerékpáros utat megkülönböztető piktogram, ami miatt nem csak a gyalogosok, de néha a kerékpárosok is áttévednek a tiltott sávba -  summázott Kondor Attila, akinek a tapasztalati szerint a fehérvári kerékpárutak  mennyiségben és minőségben is  jobbak a tipikus magyar viszonyoknál.
Még egy jó hír: az idei év első hét hónapjában kevesebb volt a kerékpárosok által okozott baleset, mint az előző év hasonló időszakában. Ezzel együtt vannak gondok a kerékpárosok közlekedési moráljával is. Veigl Péter törzszászlós, a fehérvári rendőrség közlekedési osztályának megbízott alosztályvezetője elmondta, hogy a kerékpárosok gyakorta a gyalogátkelőhelyen hajtanak át. Márpedig az a gyalogosok számára van fenntartva, ott csak tolni szabad a kerékpárt. Annál is inkább célszerű ez, mivel az autósok a gyalogos sebességére számítanak, a kerékpároséra nem. Ebből már számtalanszor volt baleset. A rendőrség akciókkal próbálja a KRESZ batartatását elérni.  A helyszíni bírság 20 ezer forint is lehet. Még mindig nem tudatosult minden kerékpárosban, hogy az ittas vezetés tilalma minden sofőrre érvényes, így a biciklire is. Az ittasság fokától függően 30-60 ezer forint lehet a büntetés. Gyakori hiba az is, hogy a KRESZ módosítása után sok kerékpáros úgy véli, behajthat a táblával tiltott utcába is. Pedig ezt csak akkor tehetik meg, ha külön kiegészítő tábla erre felhatalmazást ad.

Nem árt, ha tudjuk

- Amennyiben gyalogos zónában egy tábla külön meg nem engedi, tilos kerékpározni

- Az egyirányú utcába szemből biciklivel nem minden esetben szabad, csak akkor, ha erre külön tábla ad engedélyt

- Tilos kerékpározni autópályán és autóúton, továbbá ott, ahol ezt tábla tiltja

- Gyalog- és kerékpárúton a megengedett maximális sebesség 20 kilométerperóra, éppen a gyalogosok védelmében

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!