Késik a vonat, de jó a hangulat

A grafitti-mentesítési program 2008-as elindítása óta a MÁV-nál a vonatokról több mint 210 ezer négyzetméter festéket távolítottak el, a költségek meghaladták a 330 millió forintot. Évente további százmillió forintba kerül a megtisztított kocsik védőlakkal átfestése.

Bognár Máté

„Szokott késni a vonat, de már megszoktuk. Nem is sietünk nagyon, jó a hangulat” - mosolyogtak a napokban egy késő esti vonaton a Siófokra utazó fiatalok. Suhant a vonat a nyári bulihelyszín felé a bulizni vágyókkal, akik bizony megtöltötték a vasúti kocsikat. A meleg elviselésével kapcsolatos kérdésemre a kezükben lévő, többségében félig üres sörösdobozokat mutatták. „Nekünk ez a védőital, nem az ásványvíz. Magas a B vitamin tartalma” - magyarázták, egymás szavába vágva. „Utaztam már olyan vonaton is, amelynek a belsejét rózsaszín festékkel kipingálták” - tette hozzá egy fiatalember. Szavai szerint a vasúti kocsik lehetnének tisztábbak is; de - mint mondta - örül, hogy felhasogatott ülésekkel már nem találkozik. Napokkal később, egy Fehérvárról Budapestre tartó vonaton egy középkorú hölgy elmondta, hogy a fia gyakran viszi magával a kerékpárját is a vonaton. „Van külön kerékpárszállító kocsi is, de néha kell küzdenie a helyekért. Egyszer az ő vonata elgázolt valakit, és késett a helyszínelés miatt. Nem kapta vissza a jegyárát, a pénztárban azt mondták neki: vis maior helyzet történt” - magyarázta a hölgy.


Az utasok véleményei kapcsán megkerestük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát. A személyszállító vasúttársaság, a MÁV-START Zrt. azt közölte lapunkkal, hogy a pót- és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető vonatok késése miatt az utasoknak átalány-kártérítés jár. Az EU új utasjogi rendelete szerint az utas a 15-29 perc közötti késés esetén nem jogosult kifizetésre; 30 és 119 perc közötti késés esetén a menetjegy árának - illetve a késett vonatra eső részének - 25 százaléka; a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén pedig az 50 százaléka jár vissza. Az átalány-kártérítés alól cég egy szűk körben mentesül akkor, ha a vasút egy késést okozó külső körülményre nem tudott felkészülni, s a következményeket nem háríthatta el (ilyen az elemi csapás, hatósági intézkedés, baleset). A szabályozás szerint a kártérítést egy hónapon belül fizetik ki, azonban ahol a műszaki és technikai feltételek adottak, ott a vasútállomások pénztárában is kifizetik a visszajáró összeget. Emellett lehet érdeklődni e-mailben, postai levélben is a lehetőségekről.
A kocsik tisztaságának fenntartása és a graffitizés elleni fellépés mindannyiunk közös érdeke - hangsúlyozta a MÁV. A cég 2008-ban egy graffiti-mentesítési programot indított, amely keretében minden évben legalább 20 százalékkal csökkenti a vonatokon megjelenő külső és belső firkák mennyiségét. Azóta a vasúti járművekről több mint 210 ezer négyzetméter festéket távolítottak el, ennek költsége meghaladta a 330 millió forintot. További százmillió forintba kerül évente a megtisztított kocsik védőlakkal átfestése, amely újabb festékszórás esetén már védelmet ad. A MÁV idén július 1-jén pedig „Tisztán robogjunk” elnevezésű kampányt indított el.
A nyári menetrend ideje alatt a megnövekedő balatoni utazási igények miatt több vonatot közlekedtetnek: a gyorsvonatok mellett naponta több közvetlen sebesvonat is megy, amelyek a tóparton minden megállóhelyen megállnak. A szerelvények általában 6-9 kocsiból állnak. Sajnos előfordulhat, hogy meghibásodnak az újabb vasúti kocsik légkondicionáló és légjavító berendezései is. Ha csak az egyik vagonban áll le a klíma, akkor célszerű átmenni egy másik kocsiba, vagy kinyitni az ablakokat - ha pedig olyan a vonat, ahol ezt az utas nem tudja, akkor a jegyvizsgálótól kell kérni az ablaknyitást.  Ha a légkondi túl hideget fúj, akkor – amennyiben azzal a legtöbb utas egyetért – a jegyvizsgáló kérheti a mozdonyvezetőtől a szabályozott hőmérséklet módosítását.

A MÁV kiemelt feladataként kezeli a kerékpárszállítást. Alapvetően kerékpárt minden vonatban lehet szállítani, ahol az nincs tiltva: azaz a személy- és gyorsvonatokon mindenütt, illetve több InterCity vonaton is. A tavaly decemberi menetrendváltáskor az új menetrendben már a kerékpárszállításra vonatkozó jelölések is szerepelnek, s abból egyértelműen kiderül, hogy mely vonatokkal érdemes menni a kerékpáros csoport nagyságának függvényében (kisebb- és nagyobb kerékpár-férőhely megjelölése), illetve mely vonatokon tilos a kerékpárszállítás. Ha a vonaton nincs külön kerékpárszállító kocsi vagy arra kialakított tér, akkor is lehet szállítani kerékpárt, méghozzá a vonat elején vagy végén található, 2. osztályú kocsikban. A MÁV-START Zrt. a legtöbb távolsági kerékpárjegyet a Balaton partjáig közlekedő vonatokra adta el, így tavaly öt poggyászteres kocsit alakítottak át kerékpárszállító kocsivá. Az egykori poggyásztérbe 30 kerékpárakasztó kampót építettek be, s a kerékpárokkal egy térben 10 lehajtható ülést is elhelyeztek, így akár értékes kerékpárunkkal együtt is tudunk utazni. Egy utas egy kerékpárt szállíthat. Az összecsukható kerékpárt a vasúttársaság poggyászként kezeli, így a szállítása összecsukva ingyenes.
Az utasok beszámoltak arról is: útjaik során előfordult, hogy egy, a menetrendben eredetileg gyorsvonatnak kiírt járat személyvonat lett és mindenhol megállt. A MÁV szerint ilyen akkor fordulhat elő, ha valamilyen rendkívüli forgalmi akadály, úgynevezett havaria esemény – például felsővezeték-szakadás, biztosítóberendezési meghibásodás, gázolás, baleset – történik. Ekkor a pályakapacitás, illetve az adott vonalon közlekedő vonatok megállási helyeinek figyelembe vételével megtörténhet, hogy kimarad egy-egy vonat, vagy egyes vonatok a menetrendben előre meghirdetett közlekedési rendtől eltérően több állomáson és megállóhelyen is megállnak. A cél ugyanis az, hogy mielőbb helyreálljon a menetrend szerinti közlekedés, és az utasok – a csökkent pályakapacitás ellenére is – eljuthassanak a célállomásaikra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!