Fuccs az utazási kedvezménynek?

FMH - A Bajnai-kormány jövő esztendőre tervezett költségvetése negyvenmilliárd forinttal kurtítaná meg a kedvezményes utazások támogatási keretét - szólt az első hír. Amit a buszosok és vonatosok támogattak, a kormányzat pedig rögtön cáfolt. Az alapkérdésről, az ingyenes utazásról a vita megmaradt, az érvek most szembenéznek.

Ármás János

Talán még emlékezik, aki kíván, a kilencvenes évek közepén, a Horn-kormány idején arról is vitatkoztak, hogy a hatvanöt év feletti nyugdíjasok a repülőgépen ingyen utazhassanak, avagy mégsem. A polémia elcsitult, be is állt, működött is a rendszer, aztán most itt az újabb grimbusz: ismét napirendre került az ingyenes utazás kérdése  hogy mindenki értse, az eltörlése. Miszerint nincs pénz és itt is szorítani kell. Miszerint a kormányzat állítólag nem tudja, hogy hány nyugdíjasnak jár ez a milliárdos kompenzáció, mert erre nincs konkrét adat. Se buszról, se vonatról.


Más uniós tagállamokban nem utazhatnak ingyen a nyugdíjasok, de kedvezményeket kaphatnak
Fotó: FMH

A legutolsó hivatalos politikai közlemények szerint a 65 év feletti nyugdíjasok a jövőben is ingyen utazhatnak. A közlekedési cégek azért változtattak volna a jelenlegi gyakorlaton, mert a kedvezményt igénybe vevő utasok száma alapján kapják az úgynevezett fogyasztóiár-kiegészítést, ám ez egyébként is egy állandó számháborút jelent, mert az ingyenesen utazók semmilyen jegyet nem váltanak, így aztán nem is regisztrálják őket. A közlekedési társaságok szerint, ha valamennyit fizetni kell, akkor azt is tudni lehetne, hogy melyik járatot hányan veszik alkalmanként igénybe.

S akkor itt jönnek a bökkenők! A nyugdíjas a személyi azonosságát igazoló okmánnyal felszáll az autóbuszra, ahol a sofőr bólint, tessék helyet foglalni. Nem kap jegyet! Pedig ez a jegy, ez a kis fecni legalább két szempontból fontos: 1. innentől kezdve regisztrált, nyilvántartott az utas (egyébként ez az egyszerűbb érvünk), 2. megkapta az utazására vonatkozó balesetbiztosítását is.    Isten ne adja, hogy bármikor bármilyen járattal baleset történjen, de ha se bérlet, se jegy, akkor a sérültnek a jogos és konkrét biztosítási igényét nehéz lesz érvényesítenie.
A biztosítás szempontjából felvetődik, mi történik, ha például a buszvezető nulla forintos jegyet állít ki? A jogviszonyt ezzel elvileg megteremti. A közlekedési társaság szakembere erre viszont úgy fogalmaz: a pilótát gazdaságilag érdekeltté kell tenni, erre a nullás jegy a legkevésbé lehet alkalmas. Külön kérdés, hogy ezzel az egész biztosítási mizériával a sofőrök sincsenek általában tisztában  - gyorsan megjegyeznénk, véletlenül sem gondolnánk, hogy a saját hibájukból.

Az Európai Unióban alapszabály, az adott ország jogrendszere vonatkozik valamennyi tagállamra. Vagyis a Magyarországra érkező EU-polgár, ha egészségesen megérte a hatvanötödik életévét, ingyen buszozik és vonatozik (remélhetőleg kellemes élményeket visz majd haza tőlünk). Mindez csupán csak azért érdekes, mert végignéztük az EU-tagállamoknál az utazási kedvezményekről szóló jogszabályokat, ám ingyenességgel sehol sem találkoztunk. A szomszédos Ausztriában a nyugdíjas-kedvezményekre feljogosító kártyát a nők 60, a férfiak 65 éves kortól válthatják ki, ennek ára idén 26,90 euró, maximum ötven százalék kedvezményre jogosítja fel használóját a vonatokon és buszokon. Csehországban minden nyugdíjas jogosult utazási kedvezményre, a 70 év felettiek pedig kiválthatják az In-Senior kártyát, amellyel 25 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe. A kártya egy évre 990 cseh koronába kerül. Finnországban  vonaton a megfelelő igazolvány kiváltásával 50 százalék a kedvezmény, 65 éves kor felett autóbuszon harminc százalékot engednek el a jegyárból, ha minimum nyolcvan kilométerre indul el az illető. A példák hosszan sorolhatók, ami viszont ismételten rögzítendő: teljesen ingyenes utazással egyetlen EU-tagállamnál, sehol sem találkoztunk.

Elhangzottak furcsa vélemények. Mert a nyugdíjas felül Fehérváron a buszra, leutazik Zalaegerszegre, meg vissza, mivel addig is meleg helyen tartózkodik. Csoportok indulnak együtt reggelente busszal kirándulni, "...ezért állni kell, aki fontos dolgára menne". Ami igazán fontos:  a megkérdezett nyugdíjasok többsége kijelentette, hajlandók kifizetni az akárhány százalékot, de nagyon szeretnék, ha ebbe a frusztrált és agyonpolitizált társadalomban senki egy pillanatig sem tekintené őket az általuk megkapott (és használt) jogosítványukért  bűnbaknak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!