Javíttassam vagy ne? - avagy hol végzi az elektronikai hulladék

<b>Fejér megye</b> - Elfekvő mosógép az út mellett, kertek alatt "tárolt" kézi mixer, centrifuga, hajszárító - ismerős a kép? Sokan még mindig így szabadulnak meg kiszuperált háztartási eszközeiktől, mindezzel saját környezetüket is szennyezve. Pedig lenne más megoldás, még ha javíttatni nem is mindig lehet.

Kocsis Noémi


A fotó (sajnos) nem megrendezett...
Fotó: Nagy Norbert

Vagy visszaviszi az új készülék vásárlásának helyére, vagy elhelyezi hulladéklerakóban, kiteszi a lomtalanításokkor, leadja az elektronikai hulladékbegyűjtő akciók valamelyikén, vagy odaadja alkatrésznek, netán játéknak - mindez csak néhány példa arra, hogyan szabaduljunk meg kiszuperált háztartási eszközeinktől legálisan. Ez csak hat lehetőség, ennek ellenére vannak, akik egy hetediket választanak és egyszerűen kiteszik a selejtet az utcára, letaszítják egy szakadékba

A két fehérvári hulladékudvart üzemeltető Depónia Hulladékkezelő és Településtisztasági Kft. összesítette, milyen nagyságrendben helyeztek el a polgárok elektronikai, műszaki hulladékot a telepeken 2008-ban. E szerint tavaly 133,86 tonna háztartási elektromos és elektronikus berendezés begyűjtésére került sor.Összehasonlítva az előző esztendőkkel: 2006-ban 92,8 tonna; 2007-ben 112,49 tonna volt ugyanezen érték, így emelkedő tendenciáról beszélhetünk. A 2008-ban szervezett gyűjtő akciók során, mintegy 20 tonna (110 m3) mennyiségű berendezést vettek át a helyi lakosságtól.

Az elromlott háztartási gépeket, elektronikus berendezéseket persze javíttatni is lehet, már ha megéri. Hányszor halljuk azonban a lemondó kijelentést: "Inkább vegyen újat..." Vajon tényleg lejárt a szervízelés ideje?

Nánay Gabriella székesfehérvári családanya, 9 és fél éves Siemens mosogatógépe néhány hete adta be végleg a kulcsot.
- Amikor először elromlott, természetesen felhívtam a szakszervízt. Ott látatlanban azt mondták, 60 ezer a javítás, inkább vegyek újat - mondja olvasónk, aki nem

 A zord, szeles időjárásban elszakadt az esernyőm. Az   Iparkamaránál érdeklődtem, hogy tudnak-e kisiparost ajánlani, aki ezzel foglalkozik. Ehelyett   elektronikus  úton küldenek egy formanyomtatványt,   amelyre ráírhatom az esernyőjavító   szakmát. A  kamarától  visszaküldik a nyomtatványt, de címenként több mint 55 forintot kell fizetnem érte. Annyi szakmát írhatok amennyit akarok,  nincs megkötés, de egyszerűbb és olcsóbb megoldás, ha felhívom a szakmai  tudakozót.
adta fel, talált maszek szakembert a javításhoz, aki többször, alkalmaként meg is reparálta a gépet. Legutóbb azonban hiába hívta őt olvasónk, aki végül kinyomozta: a vállalkozó néhány hónapja csődbe ment.
- Találtam másik szerelőt, aki szétszedte a gépemet (ez amúgy 4000 forint volt számla nélkül), ő mesélte, hogy sokan tönkrementek. A mosogatógépben a szivattyú ment tönkre, nem éri meg javíttatni, így vennünk kellett újat...

A székesfehérvári Kiss Gábor tévéműszerész szerint ő a személyre szabott javításban tud  többet, szemben a személyes szerelői kapcsolatot nélkülöző márkaszervízeknél, ahol az ember  leadja az elromlott gépét egy ügyfélfogadó alkalmazottnál, akitől kap egy sorszámozott cetlit, aztán egy-két hét múlva  egy teljesen ismeretlen ügyfélszolgálati munkatárs adja vissza  neki a megjavított elektronikai cikket. Vagy rosszabb esetben azt tanácsolja, ne javítassa, mert drágább lesz, mintha újat venne...
 
Kiss Gábortól arról is érdeklődtünk:  igaz-e a közhely, hogy a régebbi készülékek jobban javíthatóak voltak? A szakember egész kis műszerésztörténelmet vázol fel: "A rendszerváltoztatást megelőzően a tévékészülékek jellemzően Videoton és a másik hazai gyártó, az Orion által  gyártott gépek voltak, megspékelve szovjet masinákkal, ezeken kívül kisszámú "Konzumexes", valutás tévé is fellelhető volt. Az akkori modulos gépeket valóban gyorsan lehetett javítani. Ennek az időszaknak a szokásjoga az otthoni javítás volt: - A helyszínen szeretném, ha megjavítaná - mondta a kuncsaft, s általában ennek nem is volt akadálya."

Kiss Gábor szerint mostanra ez már igencsak másképp zajlik: "A  mai gépek esetén nagyságrendekkel több gyártó van, s egy márkán belül is számtalan típus, így - ha csak nem járnánk egy teherautónyi, előre megvásárolt alkatrésszel -  képtelenség a helyszínen  vállalni a  javítást. Másrészt csak a műhelyben adottak a műszerezettségi  elvárások, a javítás utáni járatás lehetősége, a szükséges alkatrészek  beszerzése. Az alkatrész utánpótlás jellemzően több forgalmazó cégen, helyi kereskedőn keresztül biztosított, de már tendencia, hogy amiből kevés fogy, azt nem éri meg forgalmazni a kereskedéseknek.


A megunt, tönkrement elektronikai cikkek sokszor az utcán végzik
Fotó: Nagy Norbert

S hozzáteszi: "Az évek múlásával a készülékek minősége jellemzően csökken, a fejlesztők, gyártók ezt azzal ideológizálják meg, hogy a gyors műszaki fejlődés kívánja a gyors készülékváltást. Dobja csak ki a kuncsaft a néhány éves elektronikai terméket, a gyártók így majd olcsón(?) tarthatják a készülékárakat. Ráadásul a gyártók a javítóanyagok, alkatrészek, részegységek magas árával egyre inkább arra terelik a vásárlót, ne javítasson. A szolgáltató szerelők keze alól ezzel igencsak elveszik a munkát. Ellentételezni, a felszínen maradni azzal tudunk mi, maszekok, hogy a megrendelő minden búját-baját  teljesítjük."

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!