Előzzük meg a rákot! - 8+2 tanács, amit érdemes betartani

<b>FMH</b> - Február 4. a rák világnapja. Bár az elmúlt száz évben egyre többet tudtunk meg a betegség kialakulásáról és fejlődéséről, táplálkozáshoz kapcsolódó viszonyáról még sokat tanulhatunk.

feol.hu

A Rákkutatási Világalap és az Amerikai Rákkutató Intézet ajánlásai az elmúlt 5 év panelkutatásainak eredményét összegzik. 

A szakemberek 8 általános és 2 kiegészítő javaslatot fogalmaztak meg, különös tekintettel a szoptatós anyákra és a rákbetegségből gyógyultakra. 

1. Testzsír 

Legyen a lehető legkevesebb az egészséges testtömeg határain belül. Az átlagos testtömeg-index (BMI) felnőtteknél 21-23. Optimális testtömegünk fenntartása az egyik leghatékonyabb védelem a rákkal és egyéb krónikus betegségekkel szemben. 

2. Mozgás 

Legyen a mozgás része a mindennapoknak. Napi 30 perc séta gyors tempóban megfelelő, ha fejlődtünk, lehet napi célkitűzésünk 60 perc is. Csökkentsük a tévézésre fordított időt. Az urbanizált területeken az emberek fizikai aktivitása sokszor a természetes szint alatt van. 

3. Hizlaló ételek és italok 

Korlátozzuk az energiadús élelmiszerek fogyasztását, kerüljük a cukros üdítőket és csak alkalmanként fogyasszunk gyorséttermi ételeket. 

4. Növényi eredetű táplálékok 

Elsősorban növényi eredetű élelmiszereket fogyaszszunk. Együnk naponta 5 adag zöldséget vagy gyümölcsöt (kivéve a magas keményítőtartalmú zöldségeket, ilyen például a burgonya). Lehetőség szerint fogyasszunk teljes értékű gabonaféléket vagy hüvelyeseket minden étkezéskor. 

Korlátozzuk a finomított keményítőt tartalmazó ételek (pl. fehér kenyér, finomított lisztből készült pékáruk) bevitelét. Általában elmondható, hogy a növényi eredetű, tápanyagban és rostokban gazdag élelmiszerek biztosítják a legjobb védelmet a rák számos típusa ellen. 

5. Állati eredetű élelmiszerek 

Korlátozzuk a vörös húsok és a húskészítmények bevitelét. Fogyasszunk maximum fél kilónyi vörös húst egy héten, és húskészítményekből is fogyasszunk nagyon keveset. Általában elmondható, hogy az állati eredetű élelmiszerek táplálóak és egészségesek, ha kis mennyiségben fogyasztunk belőlük. 

Következnek: Alkohol, tartósítás, étrend-kiegészítők, speciális ajánlások...

OLDALTÖRÉS: oldal2



6. Alkohol 

Korlátozzuk a szeszesital fogyasztását. Férfiak esetében napi két, nők esetében napi egy italnál ne fogyasszunk többet. A rákkutatás során bebizonyosodott, hogy az alkoholtartalmú italok fogyasztása nem ajánlatos. 

A kis mennyiségben fogyasztott alkohol (jó minőségű vörösbor) azonban segíthet a koszorúér betegség megelőzésében. 

7. Tartósítás és feldolgozás 

Korlátozzuk az elfogyasztott só mennyiségét, napi 6 gramm sónál ne vigyünk be többet szervezetünkbe. A só és sóban tartósított élelmiszerek feltehetően felelősek a gyomorrák kialakulásáért. 

Kerüljük a penészes gabonaféléket, magvakat és hüvelyeseket. Az alfatoxinokkal fertőzött élelmiszerek ugyanis májrákot okoznak. 

8. Étrend-kiegészítők 

Szervezetünk sokrétű tápanyagigényét a megfelelően összeállított, kellően színes étrend fedezi. 

Ráadásul nagy szerepe van a rákos megbetegedések megelőzésében is. Az étrend kiegészítők hasznosságának, létjogosultságának megítélése még mindig ellentmondásos, bár egyes kísérletek eredményei szerint nagy mennyiségben történő fogyasztásuk segíthet bizonyos ráktípusok megelőzésében, de vezethet más daganatos megbetegedések kialakulásához is. 

9. Speciális ajánlások 

Szoptatás 

A WHO ajánlásának megfelelően 6 hónapos korig kizárólag anyatejes táplálás javasolt. Epidemiológiai bizonyítékok és ellenőrzött tanulmányok bizonyítják, hogy a szoptatás csökkenti a mellrák és a petefészekrák kialakulásának veszélyét. 

Gyógyult páciensek 

A rákbetegségből felgyógyult pácienseknek ajánlatos a rákmegelőzési javaslatok követése. A gyógyult pácienseknek érdemes táplálkozási kérdésekben egy tapasztalt dietetikus tanácsait követni.



6. Alkohol 

Korlátozzuk a szeszesital fogyasztását. Férfiak esetében napi két, nők esetében napi egy italnál ne fogyasszunk többet. A rákkutatás során bebizonyosodott, hogy az alkoholtartalmú italok fogyasztása nem ajánlatos. 

A kis mennyiségben fogyasztott alkohol (jó minőségű vörösbor) azonban segíthet a koszorúér betegség megelőzésében. 

7. Tartósítás és feldolgozás 

Korlátozzuk az elfogyasztott só mennyiségét, napi 6 gramm sónál ne vigyünk be többet szervezetünkbe. A só és sóban tartósított élelmiszerek feltehetően felelősek a gyomorrák kialakulásáért. 

Kerüljük a penészes gabonaféléket, magvakat és hüvelyeseket. Az alfatoxinokkal fertőzött élelmiszerek ugyanis májrákot okoznak. 

8. Étrend-kiegészítők 

Szervezetünk sokrétű tápanyagigényét a megfelelően összeállított, kellően színes étrend fedezi. 

Ráadásul nagy szerepe van a rákos megbetegedések megelőzésében is. Az étrend kiegészítők hasznosságának, létjogosultságának megítélése még mindig ellentmondásos, bár egyes kísérletek eredményei szerint nagy mennyiségben történő fogyasztásuk segíthet bizonyos ráktípusok megelőzésében, de vezethet más daganatos megbetegedések kialakulásához is. 

9. Speciális ajánlások 

Szoptatás 

A WHO ajánlásának megfelelően 6 hónapos korig kizárólag anyatejes táplálás javasolt. Epidemiológiai bizonyítékok és ellenőrzött tanulmányok bizonyítják, hogy a szoptatás csökkenti a mellrák és a petefészekrák kialakulásának veszélyét. 

Gyógyult páciensek 

A rákbetegségből felgyógyult pácienseknek ajánlatos a rákmegelőzési javaslatok követése. A gyógyult pácienseknek érdemes táplálkozási kérdésekben egy tapasztalt dietetikus tanácsait követni.



6. Alkohol 

Korlátozzuk a szeszesital fogyasztását. Férfiak esetében napi két, nők esetében napi egy italnál ne fogyasszunk többet. A rákkutatás során bebizonyosodott, hogy az alkoholtartalmú italok fogyasztása nem ajánlatos. 

A kis mennyiségben fogyasztott alkohol (jó minőségű vörösbor) azonban segíthet a koszorúér betegség megelőzésében. 

7. Tartósítás és feldolgozás 

Korlátozzuk az elfogyasztott só mennyiségét, napi 6 gramm sónál ne vigyünk be többet szervezetünkbe. A só és sóban tartósított élelmiszerek feltehetően felelősek a gyomorrák kialakulásáért. 

Kerüljük a penészes gabonaféléket, magvakat és hüvelyeseket. Az alfatoxinokkal fertőzött élelmiszerek ugyanis májrákot okoznak. 

8. Étrend-kiegészítők 

Szervezetünk sokrétű tápanyagigényét a megfelelően összeállított, kellően színes étrend fedezi. 

Ráadásul nagy szerepe van a rákos megbetegedések megelőzésében is. Az étrend kiegészítők hasznosságának, létjogosultságának megítélése még mindig ellentmondásos, bár egyes kísérletek eredményei szerint nagy mennyiségben történő fogyasztásuk segíthet bizonyos ráktípusok megelőzésében, de vezethet más daganatos megbetegedések kialakulásához is. 

9. Speciális ajánlások 

Szoptatás 

A WHO ajánlásának megfelelően 6 hónapos korig kizárólag anyatejes táplálás javasolt. Epidemiológiai bizonyítékok és ellenőrzött tanulmányok bizonyítják, hogy a szoptatás csökkenti a mellrák és a petefészekrák kialakulásának veszélyét. 

Gyógyult páciensek 

A rákbetegségből felgyógyult pácienseknek ajánlatos a rákmegelőzési javaslatok követése. A gyógyult pácienseknek érdemes táplálkozási kérdésekben egy tapasztalt dietetikus tanácsait követni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!