Belföld

2006.12.28. 03:29

Tragédia a 81-esen

Csókakő, 81-es főút - Lassan elfogynak a szavaink, amellyel az úti tragédiákat megfogalmazhatnánk. A puszta számok felemlítése is megdöbbentő: az ünnepek idején huszonegyen meghaltak.

Kovalcsik Katalin

S ez már hosszú ideje így van. Nem múlik el hosszú hétvége, hogy rettenetesnél rettenetesebb képeket ne látnánk az újságok címoldalán, ne mutatna a televízió. Fejér megye sajnos majd mindig szerepel a szörnyű listán: halálút a nyolcvanegyes, ahol karácsony másnapjának estéjén, nem sokkal nyolc óra előtt öt ember élete ért véget a pillanat töredéke alatt. A kisbuszban kilencen utaztak, a négy túlélő közül kettőt - értesültünk tegnap délután dr. Jéhn Ákos traumatológus főorvostól - azonnal megműtöttek, sérülésük súlyos, életveszélyes. Egy utas súlyosan, egy pedig - a körülményekhez képest - könnyebben megsérült. A baleset körülményeit szakértők bevonásával vizsgálják, az azonban tudható, hogy a külföldi felségjelzésű busz nem ütközött más járművel, a bokros környéken egyetlen fa volt, annak csapódott az autó, egy hirtelen kormánymozdulatot követő megcsúszás után.

Barkóczi József rendőr alezredes, akitől azt szeretnénk megtudni, vajon most, hogy már valóban téli útviszonyokra kell számítanunk, s ilyen körülmények között miként lehet (lehet?) biztonságosan autózni, feltehetőnek tartja, hogy a jármű vezetője elaludt. Pápai Imre, a mentőszervezet vezetője is azt említi, Fejér megyén át vezetnek éppen azok az utak, ahol a több száz kilométerről érkező külföldiek végletesen elfáradnak, s az ajánlott pihenők megtartása helyett sietségre, még gyorsabb vezetésre ösztökélik magukat. S az útviszonyok romlása miatt a sietség végzetes lehet. A megyei balesetmegelőzési bizottság titkára, Barkóczi József egyébként szinte pontokba szedve sorolja, ismétlésül a közlekedőknek, mire kell figyelni, ha ködös, párás időben kényszerülünk autózni:

- Először is csökkentsük a sebességet! Az esti, kora reggeli órákban lecsapódó pára, zúzmarás köd nagyon síkossá teszi az utat, ráadásul csalóka módon: a száraz szakaszokat gyakorlatilag észrevétlenül váltja fel a jégpálya. Hidak, felüljárók, vizek környéke éppoly veszélyes lehet, mint egy hideg, szélvédett erdősáv! A csúszásveszélyre felhívja a figyelmet, ha a burkolat színe megváltozik, kifényesedik - mondja, egyúttal nyomatékosan felhívja a figyelmet arra is, hogy a nyomvályús utak - márpedig szép számmal van ilyen a megyében, de országszerte is -, főként a személyautók számára tartogatnak életveszélyes meglepetéseket. (Nemcsak ködös, esős időben, hanem a hóban is.)

- Nagyon fontos - folytatja a szakember -, hogy megfelelő vezetéstechnikát próbáljunk alkalmazni. Ez annyit tesz, hogy kerüljük a nagy kormánymozdulatokat, ha megcsúszik az autó, ne fékezéssel, hanem gázelvétellel próbáljunk korrigálni. Inkább az út széle felé tartsunk az autóval, de ezzel is vigyázni kell, hiszen az erőteljes kormányzás következtében rögtön az árokban találjuk magunkat. (Ha az út közepe felé tartunk, ott meg a szemből jövővel ütközhetünk!)

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

Barkóczi József rendőr alezredes, akitől azt szeretnénk megtudni, vajon most, hogy már valóban téli útviszonyokra kell számítanunk, s ilyen körülmények között miként lehet (lehet?) biztonságosan autózni, feltehetőnek tartja, hogy a jármű vezetője elaludt. Pápai Imre, a mentőszervezet vezetője is azt említi, Fejér megyén át vezetnek éppen azok az utak, ahol a több száz kilométerről érkező külföldiek végletesen elfáradnak, s az ajánlott pihenők megtartása helyett sietségre, még gyorsabb vezetésre ösztökélik magukat. S az útviszonyok romlása miatt a sietség végzetes lehet. A megyei balesetmegelőzési bizottság titkára, Barkóczi József egyébként szinte pontokba szedve sorolja, ismétlésül a közlekedőknek, mire kell figyelni, ha ködös, párás időben kényszerülünk autózni:

- Először is csökkentsük a sebességet! Az esti, kora reggeli órákban lecsapódó pára, zúzmarás köd nagyon síkossá teszi az utat, ráadásul csalóka módon: a száraz szakaszokat gyakorlatilag észrevétlenül váltja fel a jégpálya. Hidak, felüljárók, vizek környéke éppoly veszélyes lehet, mint egy hideg, szélvédett erdősáv! A csúszásveszélyre felhívja a figyelmet, ha a burkolat színe megváltozik, kifényesedik - mondja, egyúttal nyomatékosan felhívja a figyelmet arra is, hogy a nyomvályús utak - márpedig szép számmal van ilyen a megyében, de országszerte is -, főként a személyautók számára tartogatnak életveszélyes meglepetéseket. (Nemcsak ködös, esős időben, hanem a hóban is.)

- Nagyon fontos - folytatja a szakember -, hogy megfelelő vezetéstechnikát próbáljunk alkalmazni. Ez annyit tesz, hogy kerüljük a nagy kormánymozdulatokat, ha megcsúszik az autó, ne fékezéssel, hanem gázelvétellel próbáljunk korrigálni. Inkább az út széle felé tartsunk az autóval, de ezzel is vigyázni kell, hiszen az erőteljes kormányzás következtében rögtön az árokban találjuk magunkat. (Ha az út közepe felé tartunk, ott meg a szemből jövővel ütközhetünk!)

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

Barkóczi József rendőr alezredes, akitől azt szeretnénk megtudni, vajon most, hogy már valóban téli útviszonyokra kell számítanunk, s ilyen körülmények között miként lehet (lehet?) biztonságosan autózni, feltehetőnek tartja, hogy a jármű vezetője elaludt. Pápai Imre, a mentőszervezet vezetője is azt említi, Fejér megyén át vezetnek éppen azok az utak, ahol a több száz kilométerről érkező külföldiek végletesen elfáradnak, s az ajánlott pihenők megtartása helyett sietségre, még gyorsabb vezetésre ösztökélik magukat. S az útviszonyok romlása miatt a sietség végzetes lehet. A megyei balesetmegelőzési bizottság titkára, Barkóczi József egyébként szinte pontokba szedve sorolja, ismétlésül a közlekedőknek, mire kell figyelni, ha ködös, párás időben kényszerülünk autózni:

- Először is csökkentsük a sebességet! Az esti, kora reggeli órákban lecsapódó pára, zúzmarás köd nagyon síkossá teszi az utat, ráadásul csalóka módon: a száraz szakaszokat gyakorlatilag észrevétlenül váltja fel a jégpálya. Hidak, felüljárók, vizek környéke éppoly veszélyes lehet, mint egy hideg, szélvédett erdősáv! A csúszásveszélyre felhívja a figyelmet, ha a burkolat színe megváltozik, kifényesedik - mondja, egyúttal nyomatékosan felhívja a figyelmet arra is, hogy a nyomvályús utak - márpedig szép számmal van ilyen a megyében, de országszerte is -, főként a személyautók számára tartogatnak életveszélyes meglepetéseket. (Nemcsak ködös, esős időben, hanem a hóban is.)

- Nagyon fontos - folytatja a szakember -, hogy megfelelő vezetéstechnikát próbáljunk alkalmazni. Ez annyit tesz, hogy kerüljük a nagy kormánymozdulatokat, ha megcsúszik az autó, ne fékezéssel, hanem gázelvétellel próbáljunk korrigálni. Inkább az út széle felé tartsunk az autóval, de ezzel is vigyázni kell, hiszen az erőteljes kormányzás következtében rögtön az árokban találjuk magunkat. (Ha az út közepe felé tartunk, ott meg a szemből jövővel ütközhetünk!)

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

- Először is csökkentsük a sebességet! Az esti, kora reggeli órákban lecsapódó pára, zúzmarás köd nagyon síkossá teszi az utat, ráadásul csalóka módon: a száraz szakaszokat gyakorlatilag észrevétlenül váltja fel a jégpálya. Hidak, felüljárók, vizek környéke éppoly veszélyes lehet, mint egy hideg, szélvédett erdősáv! A csúszásveszélyre felhívja a figyelmet, ha a burkolat színe megváltozik, kifényesedik - mondja, egyúttal nyomatékosan felhívja a figyelmet arra is, hogy a nyomvályús utak - márpedig szép számmal van ilyen a megyében, de országszerte is -, főként a személyautók számára tartogatnak életveszélyes meglepetéseket. (Nemcsak ködös, esős időben, hanem a hóban is.)

- Nagyon fontos - folytatja a szakember -, hogy megfelelő vezetéstechnikát próbáljunk alkalmazni. Ez annyit tesz, hogy kerüljük a nagy kormánymozdulatokat, ha megcsúszik az autó, ne fékezéssel, hanem gázelvétellel próbáljunk korrigálni. Inkább az út széle felé tartsunk az autóval, de ezzel is vigyázni kell, hiszen az erőteljes kormányzás következtében rögtön az árokban találjuk magunkat. (Ha az út közepe felé tartunk, ott meg a szemből jövővel ütközhetünk!)

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

- Először is csökkentsük a sebességet! Az esti, kora reggeli órákban lecsapódó pára, zúzmarás köd nagyon síkossá teszi az utat, ráadásul csalóka módon: a száraz szakaszokat gyakorlatilag észrevétlenül váltja fel a jégpálya. Hidak, felüljárók, vizek környéke éppoly veszélyes lehet, mint egy hideg, szélvédett erdősáv! A csúszásveszélyre felhívja a figyelmet, ha a burkolat színe megváltozik, kifényesedik - mondja, egyúttal nyomatékosan felhívja a figyelmet arra is, hogy a nyomvályús utak - márpedig szép számmal van ilyen a megyében, de országszerte is -, főként a személyautók számára tartogatnak életveszélyes meglepetéseket. (Nemcsak ködös, esős időben, hanem a hóban is.)

- Nagyon fontos - folytatja a szakember -, hogy megfelelő vezetéstechnikát próbáljunk alkalmazni. Ez annyit tesz, hogy kerüljük a nagy kormánymozdulatokat, ha megcsúszik az autó, ne fékezéssel, hanem gázelvétellel próbáljunk korrigálni. Inkább az út széle felé tartsunk az autóval, de ezzel is vigyázni kell, hiszen az erőteljes kormányzás következtében rögtön az árokban találjuk magunkat. (Ha az út közepe felé tartunk, ott meg a szemből jövővel ütközhetünk!)

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

- Nagyon fontos - folytatja a szakember -, hogy megfelelő vezetéstechnikát próbáljunk alkalmazni. Ez annyit tesz, hogy kerüljük a nagy kormánymozdulatokat, ha megcsúszik az autó, ne fékezéssel, hanem gázelvétellel próbáljunk korrigálni. Inkább az út széle felé tartsunk az autóval, de ezzel is vigyázni kell, hiszen az erőteljes kormányzás következtében rögtön az árokban találjuk magunkat. (Ha az út közepe felé tartunk, ott meg a szemből jövővel ütközhetünk!)

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

- Nagyon fontos - folytatja a szakember -, hogy megfelelő vezetéstechnikát próbáljunk alkalmazni. Ez annyit tesz, hogy kerüljük a nagy kormánymozdulatokat, ha megcsúszik az autó, ne fékezéssel, hanem gázelvétellel próbáljunk korrigálni. Inkább az út széle felé tartsunk az autóval, de ezzel is vigyázni kell, hiszen az erőteljes kormányzás következtében rögtön az árokban találjuk magunkat. (Ha az út közepe felé tartunk, ott meg a szemből jövővel ütközhetünk!)

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

A szokásosnál nagyobb követési távolság segít megelőzni a koccanásokat - ilyen eset több is történt tegnap. Itt a tél.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!