Belföld

2009.12.11. 05:17

Pánik: minden autó megbukik a műszakin?!

Jövő évtől szigorúbb műszaki vizsgáztatásra számíthatnak az autósok, ráadásul az drágul is, mert a műszakival egyidőben végzik el a környezetvédelmi állapot felmérését is. S bár a törvénytervezet szerint 2010 januárjától így vizsgáztatják a kijelölt állomásokon az autókat, annak hatósági áráról még nem született döntés.

Miskei Anita

Bár jövő január elsejétől már új rend szerint ellenőrzik a hatóságok az autók műszaki állapotát,  egyelőre még sem a  vizsgáztatás hatósági áráról, sem a pontos szabályozásról nem jelentek meg információk a Magyar Közlönyben.
- Annyi bizonyos, hogy az eddigiekkel szemben a tervezet szerint a műszaki vizsgáztatást  és a zöldkártyát együttesen, kétévenként kell elvégeztetniük az autótulajdonosoknak. Ez egyfelől könnyebbség, ugyanis eddig évente kellett friss zöldkártyát készíttetni az autósoknak, másfelől még szigorúbban ellenőrzik az autók állapotát - mondta Haász Gyula, az Alba Volán  Tanműhelyének munkatársa.  

Elmondta, hogy januártól egybeesik a zölkártya készíttetés és a műszaki vizsga ideje, s ennek megfelelően egy alkalommal kell majd fizetni is.  Bár még megfelelő tájékoztatást nem kaptunk mi szervizek sem, az embereken már eluralkodott a pánik. Naponta többen jelennek meg, s érdeklődnek, mit tegyenek roncsautójukkal, ami olykor csak 5-8 éves. Nem igaz, hogy mostantól minden autót megbuktatnak a műszaki vizsgán, s egy sem felel meg majd az előírásoknak. Eddig is tipikus hibának számított például az, ha az autóra felpattanó kavicsok sérülést okoztak a lámpatesten. Hiszen ilyenkor bár picinek tűnhet a sérülés, lehetséges, hogy a lámpa úgy világít, hogy azzal elvakítja a szembe jövőt. Ez olyan hiba, amit egy laikus észre sem vesz. Ahogyan az ablaktörlő lapátok épségét is ellenőrzik. Ez épp úgy a jó műszaki állapot feltétele, mint a megfelelő gumiabroncsok használata  -hangsúlyozta Haász Gyula. Aki azt tanácsolta, az autót műszaki vizsga előtt nézze át egy szakember, így elkerülhető a vizsgadrukk, s az autót sem kockázzák fel. Hangsúlyozta, hogy a szakemberek az autókat felkészítik a vizsgára, s nincs is miért aggódni. Ráadásul az 5-8 éves autók még nem roncsok. Vannak ugyan alkatrészek, amelyek élettartama például 30 ezer kilométerre szól, de ezek cserélhetők, s az autó műszaki állapota az új alkatrésszel éppolyan jó lesz, mint korábban. Ráadásul, ha egy autó nem felel meg a műszaki vizsgán, javítás után újból megmérettethető. Haász Gyula azt is kiemelte, hogy ráadásul a zöldkártyát is elkészíttetheti az autós bármely szakszervizben, ahol erre a javítóműhelynek jogosultsága van, s azt jövő januártól is elfogadják majd  a műszaki vizsgán, amennyiben 30 napnál nem régebbi az ellenőrzés. Ettől azonban nem lesz olcsóbb a műszaki vizsga, ugyanis annak egy hatósági ára lesz, mely magában foglalja a műszaki és a környezetvédelmi ellenőrzést is egyben.

- A műszaki vizsgáztatás szigorításának első lépése az volt, hogy idén július 13-tól létrehoztak egy számítógépes rendszert, melyre minden vizsgáztatást végzőnek csatlakoznia kell: a jövőben már nem a vizsgáztatók egyéni döntésén  és esetleges tévedésén  múlik, hogy melyik autó megy át a vizsgálaton, hanem a számítógépbe betáplált mérési adatok alapján a központi számítógépé lesz a döntő szó - mondja Vinkelman István kárszakértő, aki  nem vitatva a jogalkotók célját, hogy a közúti forgalom biztonsága javuljon  az aggályokra is felhívta a figyelmet. Eddig  a műszaki vizsga eredménye háromféle lehetett: megfelelt, korlátozottan megfelelt, vagy  nem felelt meg. Januártól  megszűnik a korlátozottan megfelelt minősítés, így   az is előfordulhat, hogy olyan apró hibák miatt, mint egy rosszul beállított fényszóró, vagy egy egyenlőtlen fékerő, kivonják az autót a forgalomból. Az új szabály szerint a forgalmi engedélyt érvényteleníteni kell, a rendszámtábláról pedig el kell távolítani az érvényesítő címkét, és mindezt közölni kell az elektronikus nyilvántartóval.
- A magyar utakon futó autók döntő többsége hitellel terhelt, számukra egy esetleges kivonás további veszélyekkel járhat: a hitelintézetek általában olyan szerződést kötnek az adóssal, hogy amennyiben az autót kivonják a forgalomból, a hátralévő tartozás megfizetése egy összegben esedékessé válik (hiszen a bank egy kivont autót már nem tekint értéknek) - teszi hozzá a szakember, aki szerint ez, különösen a szegényebb családokban akár az autó elvesztéséhez is vezethet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!