2009.07.09. 05:39
"Normális vagy??" - életveszélyben élni nap mint nap
FMH - Nemcsak hajózni muszáj, mint a mondás tartja, hanem autózni, szállítani, néha sietni is. Csakhogy nem más kárára. A székesfehérvári Iszkai útiaknak bőven van mit mesélniük erről.
Éppen utóbbit fájlalják az út mentén és a dűlőkben élők. Hogy akik itt elhajtanak, úgy tesznek, mintha egyáltalán nem érdekelné őket, milyen veszélybe sodorják a lakókat.
Imréné Paudits Katalin még egy éve sem lakik itt, még dolgozik a házán.
- Nemrég egy autó túlszaladt a dűlő bekötőútján, visszatolatott, jelzett, de a mögötte érkező nem várta meg, míg bekanyarodik. Itt előttem csattantak össze, az előző autó nekivágódott a buszmegállónak, ez a tuskó fogta meg - mutatja az asszony. - A megálló is rossz helyen van, jeleztük is, de csak annyi választ kaptunk, hogy már úgyis áthelyezett volt, nem fogják a kedvünkért tologatni .
Mintegy harminc család panaszát tolmácsolják történetünk szereplői. Gondjaik a következők: a város felől ők ugyan csak szabályszegve, a záróvonalon keresztül tudnak telkeik felé lekanyarodni, mások viszont büntetlenül fittyet hányhatnak a sebességkorlátozó, gyalogosáthaladást, valamint erős ívű kanyart jelző tábláknak is. Iszkaszentgyörgy felől eltűnt a korlátozó jelzés, így a házakhoz érve is 90-100 km/h az érkező járművek sebessége, verődik a kavics, a por a járda híján az út szélén kutyagolókra. Sturcz Judit is éppen e keskeny sávon bandukol.
- Tizenhárom éve élek itt, míg kicsi volt a gyerek, itt toltam a babakocsiban a megállóhoz, nem volt máshol módom. Volt, hogy a vállamról lesodorta a táskámat egy elrepesztő kamionos, elszállt a holmim. Ő meg sem állt.
Beszélgetés közben azt látjuk, lassú traktort a záróvonalon előz egy egyterű (gyerekkel megpakolva), majd érkezik a harmadik szereplő, egy motoros srác, aki pedig őket.
- Ha hetente ötször nem látok ilyet, akkor egyszer sem - mondja István hozzátéve: a rendőrségnek is jelzett, legalább néha legyen traffipaxolás, de még nem láttak itt háromlábút. Hetente több elütött állatot annál inkább.
A házakhoz 90-100 km/h-val érnek a járművek, verődik a por, a kavics
Fotó: Szabó László
A probléma a településeket vezető polgármesterek előtt sem ismeretlen. Iszkaszentgyörgy, Isztimér, Guttamási, Fehérvárcsurgó és Bodajk lakói is tiltakoztak az elmúlt két hétben megnövekedett kamionforgalom miatt.
- A kőszállító kamionok kikerülve a 81-es út díjfizetős szakaszát, letértek arról az elkerülő útról, amelynek megépítésére néhány éve az önkormányzat és a bánya közösen 135 millió forintot áldozott, hogy a települést kikerüljék a kőszállítók - mondta Gáll Attila, Iszkaszentgyörgy polgármestere. - A kamionsofőrök időre dolgoznak, így a szállítási idő lerövidítése miatt a falvakon, természetvédelmi területeken haladnak keresztül több tíztonnás szállítmányaikkal. Van olyan épület a faluban, amelyik egy méterre van az úttól, ám a kamionok nem tartják be a kötelező sebességet, veszélyeztetve a házak épségét, szennyvízhálózatunkat, de emberéleteket is.
A Magyar Közút Kht. megyei igazgatója, Molnár István azonnali megoldást keresve az elmúlt héten összehívta az érintett falvak polgármestereit, a kőbánya vezetését, illetve a rendőrség illetékesét.
- Meghaladja az egymillió tonnát az építőanyag mennyiség, amit ebben az évben az M6-os autópálya két megyei szakaszának építése miatt megmozgatnak útjainkon - mondta. - Tisztázni tudtuk, hogy a KÖKA Kő- és Kavicsbányászati Kft. iszkaszentgyörgyi bányájából két hónap alatt közel 40 ezer tonnányi követ szállítanak a bodajki állomásra az M6-os Szekszárd-Pécs szakaszának építéséhez. A probléma összetett, a szállítási szakaszon ugyanis nincs olyan úthálózat, ami ne érintene lakott településeket.
Molnár István tárgyalásokat folytat a fuvarozó MÁV-CARGO illetékeseivel, hogy a szállítási útszakaszt lerövidítve a mohai állomáson rakják vonatra a követ. Megoldás egyelőre nem született, mert a mohai kapacitás ezt nem engedi meg, illetve a településen súlykorlátozás érvényes, így a kamionok Mohára nem is mehetnek be. Egyedüli előrelépést talán az jelent, ha a rendőrség illetékesei a kamionok sebességét erre az időre fokozottan ellenőrzik.
Az itt élőket mindez azonban nem vigasztalja. Ők továbbra is a veszélyzónában érzik magukat - jogosan.