Belföld

2007.01.26. 03:29

Megbízható termékekkel a fogyasztók bizalmáért

Budapest (plt-információ) - Az ember által okozott káros környezeti hatások mindegyike a termékekkel kapcsolatban keletkezik. A XXI. század megfelelő terméke jó minőségű és a lehető legkisebb mértékig terheli a környezetet.

Fejér Megyei Hírlap

A hiányos tájékoztatás miatt gyakran kerül a vásárló kosarába gyenge vagy kifejezetten rossz mőségű termék. A vásárlók jelentős része csak az árat veszi figyelembe a megvásárolni kívánt termék kiválasztásához, de gyakran nem kapja meg az alacsony árnak megfelelő értéket sem.A silány termékek forgalmát kifinomult reklámfogásokkal is növelik.A tárgyilagos információk segítenek az értékarányos választás meghozatalához. A fogyasztók tájékoztatásának egyik elterjedt módja a csomagoláson elhelyezett védjegyek, címkék használata. Előnyük, hogy könnyen felismerhetők, és tömören közvetítik az információt, hátrányuk viszont, hogy csak akkor adnak használható felvilágosítást, ha a vevők ismerik a megkülönböztető jelzés jelentését.Ezúttal két fontos környezeti címkét mutatunk be:A magyar nemzeti Környezetbarát Termék védjegy a Magyarországon őshonos kocsánytalan tölgyet szimbolizálja, az Európai Unió címkéje az ábrán szereplő virág. Mindkét jelzés olyan termé-keket jelöl, amelyek garantáltan jó minőségűek, emellett életciklusuk több szakaszában előnyös környezeti tulajdonságokkal rendelkeznek a piacon lévő átlagos termé-kekhez viszonyítva.A termékek környezeti tulajdonságait a teljes életciklus figyelembevételével (a nyers-anyagok kitermelésétől, a gyártáson, forgalmazáson és használaton át a hulladékká vált áru környezeti elemekre gyakorolt hatásának értékelésével) határozzák meg független testületek. A cél: reális áron biztosított jó minőség mellett az elérhető legkisebb környezetterhelés.A magyar nemzeti rendszerben jelenleg 21 termékcsoportban vannak minősí- tett termékek (többek között hűtőgépek, építőanyagok, papíripari termékek, irodai berendezések, takarítási szolgálta- tás, tűzoltó berendezések stb.).Az EU minősítési rendszerében 25 termékcsoportra dolgoztak ki követelményeket (pl.: hűtőgépek, mosógépek, mosogatógépek, porszívók, számítógépek, fényfor- rások, tisztítószerek, papíripari termékek, televíziók, ruházati termékek, lábbelik, beltéri festékek és lakkok, padlóburkolók, idegenforgalmi szálláshelyek).A környezeti címkéző rendszerek a különböző fejlett országokban 10-30 éve működnek. A követelményeket tudományos megalapozottsággal, az érdekeltek bevonásával állapították meg oly módon, hogy a piacon lévő termékek közül csak a legkiválóbbak feleljenek meg e szigorú előírásoknak. Jelenleg 350 cég termékei viselik az EU környezeti címkéjét az unióban.A jelzett termékek nem feltétlenül drágábbak, mivel az anyag- és energiatakarékosság önköltségcsökkenést is jelent, ami kompenzálhatja az innovációra fordítandó összegeket. Az energiatakarékos berendezések a vásárlónak jelentenek megtakarítást a termék használatakor. A fenti jelölések használatának engedélyezésével a független tanúsító igazolja, hogy a termék jó minőségű és egyúttal kíméli a környezetet, vagyis a vásárló garantáltan megfelelő értéket kap a termék áráért.A környezeti címkével jelölt termékek a következő előnyöket biztosítják a gyártónak, szolgáltatónak, forgalmazónak és fogyasztónak: A piacon a jelzés forgalomnövelő versenyeszköz, amely által a gyártó, forgalmazó és szolgáltató több bevételhez jut, miközben reklámköltséget takarít meg;Csökken az önköltség az anyag- és energiatakarékos gyártás, valamint a víz-, levegő- stb. tisztítási, illetve a hulladékártalmatlanítási igény csökkenése miatt. Minden járulékos költséget figyelembe véve a környezetkímélő termékek hosszú távon gazdaságosabbak az átlagos termékeknél;A védjegyhasználó számára jogszabályok is biztosítanak kedvezményeket (pl.: termékdíjkedvezmény, közbeszerzési törvény által biztosított kedvezmény, a Zöld közbeszerzés rendszerében várható előnyök);A minősítő rendszerek fontos tudatformáló feladatot is ellátnak. A fogyasztó hiteles tájékoztatást kap és megszűnnek a kedvező környezeti tulajdonságokra történő téves hivatkozások; A környezetbarát gazdasági szerkezet ki-alakulásával kevesebb - a társadalmat terhelő - környezeti ártalom keletkezik (kevesebb hulladék keletkezik, a környezeti elemek kevesebb terhelést kapnak, így az ártalmatlanítási költségek is csökkennek). Az egészségesebb környezetben kevesebb lesz a megbetegedés, így kevesebb lesz a társadalombiztosítási kiadás is.További információ: http://www.kornyezetbarat-termek. hu címen Frigyer Attilától kapható.

A hiányos tájékoztatás miatt gyakran kerül a vásárló kosarába gyenge vagy kifejezetten rossz minőségű termék. A vásárlók jelentős része csak az árat veszi figyelembe a megvásárolni kívánt termék kiválasztásához, de gyakran nem kapja meg az alacsony árnak megfelelő értéket sem.A silány termékek forgalmát kifinomult reklámfogásokkal is növelik.A tárgyilagos információk segítenek az értékarányos választás meghozatalához. A fogyasztók tájékoztatásának egyik elterjedt módja a csomagoláson elhelyezett védjegyek, címkék használata. Előnyük, hogy könnyen felismerhetők, és tömören közvetítik az információt, hátrányuk viszont, hogy csak akkor adnak használható felvilágosítást, ha a vevők ismerik a megkülönböztető jelzés jelentését.Ezúttal két fontos környezeti címkét mutatunk be:A magyar nemzeti Környezetbarát Termék védjegy a Magyarországon őshonos kocsánytalan tölgyet szimbolizálja, az Európai Unió címkéje az ábrán szereplő virág. Mindkét jelzés olyan termé-keket jelöl, amelyek garantáltan jó minőségűek, emellett életciklusuk több szakaszában előnyös környezeti tulajdonságokkal rendelkeznek a piacon lévő átlagos termé-kekhez viszonyítva.A termékek környezeti tulajdonságait a teljes életciklus figyelembevételével (a nyers-anyagok kitermelésétől, a gyártáson, forgalmazáson és használaton át a hulladékká vált áru környezeti elemekre gyakorolt hatásának értékelésével) határozzák meg független testületek. A cél: reális áron biztosított jó minőség mellett az elérhető legkisebb környezetterhelés.A magyar nemzeti rendszerben jelenleg 21 termékcsoportban vannak minősí- tett termékek (többek között hűtőgépek, építőanyagok, papíripari termékek, irodai berendezések, takarítási szolgálta- tás, tűzoltó berendezések stb.).Az EU minősítési rendszerében 25 termékcsoportra dolgoztak ki követelményeket (pl.: hűtőgépek, mosógépek, mosogatógépek, porszívók, számítógépek, fényfor- rások, tisztítószerek, papíripari termékek, televíziók, ruházati termékek, lábbelik, beltéri festékek és lakkok, padlóburkolók, idegenforgalmi szálláshelyek).A környezeti címkéző rendszerek a különböző fejlett országokban 10-30 éve működnek. A követelményeket tudományos megalapozottsággal, az érdekeltek bevonásával állapították meg oly módon, hogy a piacon lévő termékek közül csak a legkiválóbbak feleljenek meg e szigorú előírásoknak. Jelenleg 350 cég termékei viselik az EU környezeti címkéjét az unióban.A jelzett termékek nem feltétlenül drágábbak, mivel az anyag- és energiatakarékosság önköltségcsökkenést is jelent, ami kompenzálhatja az innovációra fordítandó összegeket. Az energiatakarékos berendezések a vásárlónak jelentenek megtakarítást a termék használatakor. A fenti jelölések használatának engedélyezésével a független tanúsító igazolja, hogy a termék jó minőségű és egyúttal kíméli a környezetet, vagyis a vásárló garantáltan megfelelő értéket kap a termék áráért.A környezeti címkével jelölt termékek a következő előnyöket biztosítják a gyártónak, szolgáltatónak, forgalmazónak és fogyasztónak: A piacon a jelzés forgalomnövelő versenyeszköz, amely által a gyártó, forgalmazó és szolgáltató több bevételhez jut, miközben reklámköltséget takarít meg;Csökken az önköltség az anyag- és energiatakarékos gyártás, valamint a víz-, levegő- stb. tisztítási, illetve a hulladékártalmatlanítási igény csökkenése miatt. Minden járulékos költséget figyelembe véve a környezetkímélő termékek hosszú távon gazdaságosabbak az átlagos termékeknél;A védjegyhasználó számára jogszabályok is biztosítanak kedvezményeket (pl.: termékdíjkedvezmény, közbeszerzési törvény által biztosított kedvezmény, a Zöld közbeszerzés rendszerében várható előnyök);A minősítő rendszerek fontos tudatformáló feladatot is ellátnak. A fogyasztó hiteles tájékoztatást kap és megszűnnek a kedvező környezeti tulajdonságokra történő téves hivatkozások; A környezetbarát gazdasági szerkezet ki-alakulásával kevesebb - a társadalmat terhelő - környezeti ártalom keletkezik (kevesebb hulladék keletkezik, a környezeti elemek kevesebb terhelést kapnak, így az ártalmatlanítási költségek is csökkennek). Az egészségesebb környezetben kevesebb lesz a megbetegedés, így kevesebb lesz a társadalombiztosítási kiadás is.További információ: http://www.kornyezetbarat-termek. hu címen Frigyer Attilától kapható.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!