Belföld

2009.12.03. 05:30

Akció helyett garancia - hogy érdemes vásárolni karácsonyra?

Benne csücsülünk a válság kellős (de inkább kelletlen) közepében, ám minden jel arra mutat, erről nem akarunk tudomást venni. Miközben havonta vesztik el házukat emberek a hiteltartozás miatt, a nagyáruházak hitelakciókkal próbálják minél előbbre hozni a karácsonyi vásárlási szezont. A kisebb boltok viszont úgy látják, egyre többen választják újra a készpénzes vásárlást.

S. Töttő Rita

- A legtöbb vásárlónk nem akar rizikózni, és hitel helyett inkább egyben kifizeti a termék árát, úgy tűnik a nagy hitelfelvételi kedv - legalábbis a hozzánk hasonló profilú üzletekben - már a múlté. Ugyanakkor ez a november végi, december eleji időszak hagyományosan a húzóidőszak a számítástechnikai boltoknál, az emberek ilyenkor érnek rá számítógép-vásárlással, -bővítéssel foglalkozni - osztja meg tapasztalatait az egyik fehérvári számítástechnikai üzlet vezetője, Gombaszögi Attila, aki szerint a hipermarketek nagy akciói ma már csak egy kisebb rétegben  keltik fel a  költekezési vágyat.
- Sokan azért jönnek be hozzánk, mert mi a konkrét kérdéseikre konkrét válaszokat tudunk adni, s habár termékeink nem akciósak, a hároméves garancia igencsak csábító - teszi hozzá a bolt vezetője. A készpénz népszerűsödéséről szóló tapasztalatoknak azonban ellentmondanak Mányoki János és Szabó Gábor hitelközvetítők, akik szerint a válság nemhogy csökkentette, hanem inkább növelte az úgynevezett személyi kölcsönök számát. Ez a hitel abban különbözik az egy adott termék megvásárlását segítő  áruhiteltől, hogy itt magunk dönthetjük el,  mire akarjuk azt elkölteni. Példaként, egy félmillió forintos hitelt hét év alatt havi tíz-tizenegyezer forintjával törleszthetünk le. Ez Mányoki szerint még mindig igen kedvező, az ügyfelek jelentős része ezért választja ezt a konstrukciót.
A nagyáruházak is különféle hitelakciókkal igyekeznek előrébb hozni a karácsonyi vásárlási kedvet. A megyeszékhely legnagyobb műszaki cikk áruházában egy hétig például 30 hónapos futamidejű, 0 THM-es akció futott, amely, Őry István, a fehérvári áruház igazgatója szerint karácsonyi nagyságrendű forgalmat hozott.  Az idei ünnepi vásárláskor pedig - s ez már most látszik - új szempontokat is figyelembevesznek a vásárlók:
- Bizonyos  területeken megfigyelhető, hogy a válság letisztította a márkapreferenciákat, a komoly, jó nevű márkák előnyt élveznek a kevésbé ismertekkel szemben. Az emberek jobban meggondolják, hogy amire kiadják a pénzüket, az milyen minőségű. Nagyobb súllyal esnek latba a termékek választásánál az energiatakarékossági szempontok is - emelte ki Őry, s hozzátette:  várhatóan idén is az LCD-tévé az egyik húzótermék a karácsonyi slágertermékek között. Évről évre az egyre nagyobb képátlójú és egyre jobb felbontású tévék iránt növekszik a kereslet, és az áresés ezen a területen továbbra is érzékelhető. Idén a LED-technológiás LCD és a blu-ray előretörését várja az áruház. Az utóbbi áresése most karácsonykor éri el azt a lélektani határt, amelytől már tömegesen kezdik vásárolni az emberek. A notebook-ok és netbook-ok, digitális fényképezőgépek, navigációk, mp3mp4 lejátszók és DVD-k idén is népszerűek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!